Rząd przyjął projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Lokalizacja potwierdzona

Centralny Port Komunikacyjny powstanie - zapewnia rząd i przedstawia projekt ustawy, która ma być podstawą do rozpoczęcia przygotowań do przeprowadzenia inwestycji. Znamy już jej miejsce i wiemy, kiedy port ma zacząć działać. Podsumowujemy więc wszystko, co wiemy o CPK.
Cenralny Port Komunikacyjny  - znamy lokalizację Cenralny Port Komunikacyjny - znamy lokalizację Źródłó: Google Maps/Agencja Gazeta

CPK koło Grodziska Mazowieckiego

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Komunikat opublikowany na stronach Centrum Informacyjnego Rządu potwierdza wiele wcześniejszych doniesień.

CPK ma powstać w Stanisławowie w gminie Baranów - koło Grodziska Mazowieckiego, pomiędzy Łodzią a Warszawą. Prace przygotowawcze mają potrwać do końca 2019 roku. Budowa portu zakończyć ma się do końca 2027 r.

Czytaj także:  LOT z większymi dreamlinerami we flocie. Prezes pogrzebał nadzieje Modlina, zabrał głos ws. Radomia>>>

Port, położony na obszarze 3 tys. ha, ma powstać w pobliżu autostrady A2 oraz trasy kolejowej. Ma być zintegrowany zarówno z siecią drogową, jak i kolejową. Lotnisko będzie oddalone od stolicy o 40 kilometrów, jednak dotarcie do niego ma ułatwić rozbudowa sieci kolejowej między Warszawą a Łodzią. Docelowo ma być rentownym, innowacyjnym węzłem transportowym, który "wprowadzi Polskę do pierwszej dziesiątki najlepszych portów lotniczych świata".

Będzie to najlepiej skomunikowany obszar w Polsce.

- czytamy w komunikacie. 

Już w zeszłym roku rząd zapewniał, że podróż koleją do Centralnego Portu Komunikacyjnego z każdej z głównych aglomeracji w Polsce ma trwać maksymalnie 2,5 godziny zaraz po starcie portu, a docelowo do 2 godzin. Wyjątkiem jest tu Szczecin, gdzie ważniejszą rolę mogą odgrywać połączenia lotnicze z CPK.

Lotnisko Chopina Lotnisko Chopina Adam Stępień/Agencja Gazeta

Jeden z największych portów

Według rządu budowa Centralnego Portu Lotniczego jest konieczna, bo Lotnisko Chopina nie będzie w stanie pełnić roli hubu przesiadkowego. W 2017 roku z warszawskiego portu skorzystało 15,7 mln pasażerów, czyli o 22 proc. więcej niż w roku 2016. 

Rząd zapewnia, że po pierwszym etapie budowy CPK będzie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. 

Dla porównania, przez Heathrow w Londynie przewinęło się w ubiegłym roku 78 mln podróżnych (wzrost względem roku 2016 o 3 proc.), paryski port Charlesa de Gaulle'a obsłużył 69,5 mln osób (wzrost o 5 proc.), Amsterdam Schiphol przywitał niewiele mniej, bo 68,5 mln osób (wzrost o 7,7 proc.), Istanbul Ataturk w Turcji 63,7 mln (wzrost o 5,5 proc.). 

Wśród portów, które cieszą się największym wzrostem ruchu wymienić można Moskwę - Szeremietiewo (40 mln pasażerów, o 19 proc. więcej niż rok wcześniej), port Kijów - Boryspol (8,6 mln, o 19 więcej), a także porty włoskie, bułgarskie i rumuńskie. W mniejszym stopniu ruch wzrósł w zasadzie na wszystkich europejskich lotniskach, spadki dotyczą jednostkowych przypadków. 

Wnętrze samolotu Wnętrze samolotu Fot. Bartlomiej Barczyk / Agencja Gazeta

Konsultacje w toku

W komunikacie rządowym czytamy, że "projekt budowy Centralnego Portu Lotniczego poddano już konsultacjom z samorządami lokalnymi oraz mieszkańcami. Do końca 2019 r. ma nastąpić wykupienie nieruchomości znajdujących się na terenie inwestycji". Według rządu "proponowane przepisy zagwarantują prawa mieszkańców i najlepsze warunki negocjacyjne ze wszystkich dotychczasowych specustaw", dlatego też wnioskodawcy są pewni, iż kupno nieruchomości nastąpi w ramach dobrowolnych negocjacji, a procedura odszkodowawcza będzie uruchomiona dopiero w ostateczności.

Wciąż nie wiadomo jednak wiele o dodatkowych inwestycjach, których wymagać będzie budowa portu. Lista ich ma zostać określona w rozporządzeniu Rady Ministrów. Ustalając ją, rząd będzie brał pod uwagę znaczenie danego przedsięwzięcia dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania CPK, rozwoju krajowego systemu transportowego i przesyłowego, jak również rozwoju i integracji przylegających do CPK aglomeracji.

Lotnisko Modlin Lotnisko Modlin Fot. Adam Stępień / Agencja Gaze

'Piasta i szprychy'

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada przemodelowanie kierunków polityki transportowej Polski i oparcie jej o system tzw. piasty i szprychy (Hub&Spoke), w którym centralną rolę odgrywa CPK, stanowiący punkt odniesienia do rozwoju pozostałych zasadniczych inwestycji transportowych - drogowych, kolejowych oraz lotniczych. 

Według ekspertów system ten ma kilka zalet. Wśród nich wymienić należy: mniejszą liczbę pojazdów poruszających się po drogach, mniejsze zużycie paliwa, mniejszą eksploatację samochodów, redukcję kosztów. 

Czytaj też: To lotnisko jest nie tylko olbrzymie. Jest też przepiękne. 

Przykładem węzłowego portu lotniczego, zwanego też hubem  lotniczym, jest lotniska we Frankfurcie. Umożliwia on pasażerom korzystanie z połączeń lotniczych w większości relacji z regionalnych portów, z których dolatują oni do portu przesiadkowego i dopiero w tymże porcie uzyskują połączenie na wybraną relację międzynarodową lub inną regionalną

Samolot LOT-u Samolot LOT-u fot. Jakub Włodek / Agencja Gazeta

Rekordowy koszt

Całkowity koszt inwestycji może wynieść nawet 35 mld zł. "Komponent" lotniczy ma kosztować ok. 16-19 mld zł, kolejowy 8-9 mld zł, a drogowy do ok. 7 mld zł. Na początku roku pojawiły się jednak analizy, wedle których koszt "komponentu lotniczego" może być znacznie wyższy - jego budowa może pochłonąć nawet 9 mld zł więcej. Lotniska są takim typem inwestycji, które bardzo często okazują się znacznie droższe w budowie, niż przewidywano to w pierwotnym projekcie.