Znamy laureatów 21. konkursu Galerii Plakatu AMS. Hasło "Jedenaste: Nie produkuj śmieci" oczami artystów

Zofia Wawrzyniak z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zwyciężyła w 21. konkursie Galerii Plakatu AMS. Jury przyznało także pięć wyróżnień, które otrzymali: Rafał Bartlet, Inez Łaguna, Zuzanna Rawa, Michał Tokarski oraz duet Natalia Wilczak i Marek Kuciński. Wkrótce zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce.
Zofia Wawrzyniak z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zwyciężyła w 21. konkursie Galerii Plakatu AMS Zofia Wawrzyniak z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zwyciężyła w 21. konkursie Galerii Plakatu AMS Zofia Wawrzyniak

"Jedenaste: Nie produkuj śmieci". Zwycięska praca konkursu

Tematem tegorocznej edycji konkursu Galerii Plakatu AMS było hasło "Jedenaste: Nie produkuj śmieci". Swoją interpretację tego tematu w formie plakatów zgłosiła rekordowa liczba artystów grafików. Jury dopuściło do udziału w konkursie niemal 900 prac. Partnerem głównym tej edycji zostało m.st. Warszawa, zaś głównym patronem Gazeta.pl. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawował audytor konkursu EY Polska.

Laureatką nagrody głównej została Zofia Wawrzyniak (już raz wyróżniona w konkursie Galerii Plakatu AMS - w jego 18. edycji), autorka pastiszowej kompozycji stanowiącej ironiczną replikę jednego z najbardziej znanych obrazów René Magritte'a - "Kochankowie".

- Belgijski malarz przedstawił na płótnie mężczyznę i kobietę połączonych w pocałunku, których głowy owinięte są w białe, nieprzezroczyste tkaniny. Zastąpienie tych materii pogniecionymi foliowymi torebkami z jednej strony pogłębiło surrealistyczną aurę oryginalnego obrazu, z drugiej jednak nadało mu trywialności, a zarazem odarło z tajemnicy i odebrało urodę. Ta niepoddająca się jednoznacznemu odczytaniu praca jest przykładem - silnie obecnej we współczesnej sztuce - tendencji do komentowania i reinterpretacji dzieł dawnych mistrzów, wykorzystywania ich siły do formułowania ważkich i aktualnych komunikatów - mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu. - Jury wysoko oceniło dojrzałą formę tego projektu, podobnie jak plakatu Rafała Bartleta, będącego trawestacją obrazu Edwarda Muncha "Krzyk", do ostatniej chwili walczącego o pierwsze miejsce. Wyróżnienie zdobyła jeszcze jedna praca wykorzystująca motyw klasycznego przedstawienia: plakat Zuzanny Rawy, na którym gołąbek Pabla Picassa został uwięziony w foliowej torbie. Czy to przypadek, że o brzydocie współczesnego świata, zasypanego śmieciami i odpadami, młodzi graficy opowiadają, dekonstruując arcydzieła? - pyta retorycznie Janusz Górski.

Praca Rafała Bartleta Praca Rafała Bartleta Rafał Bartlet

Znamy laureatów 21. konkursu Galerii Plakatu AMS. Rafał Bartlet - wyróżnienie

21. edycja okazała się wyjątkowa również z innego powodu: niemal do ostatniej fazy obrad w wybieranej przez jurorów szóstce plakatów (pięć wyróżnionych i jeden uhonorowany nagrodą główną) pozostawało sześć prac pozbawionych liternictwa. Chociaż w finałowym zestawie znalazł się jeden taki projekt - plakat Michała Tokarskiego - to jurorzy zgodnie orzekli, że i on świetnie dawałby sobie radę na ulicy bez hasła.

Praca Inez Łaguny Praca Inez Łaguny Inez Łaguna

Znamy laureatów 21. konkursu Galerii Plakatu AMS. Inez Łaguna - wyróżnienie

- Plakaty bez typografii. Problem bez jednowymiarowych rozwiązań. Krzyk, strach, biała flaga. Wyniki konkursów na tematy tzw. społeczne często nie wychodzą poza schemat. Jak ekologia, to zielone drzewko i znak recyklingu, jak energia atomowa to symbol tej energii albo atomowy grzybek. Ot, sztampa - mówi Filip Tofil, artysta grafik, członek zarządu STGU.  -  I to nie jest tak, że tegoroczna Galeria Plakatu AMS przynosi same wizualne strzały w dziesiątkę, które odmienią losy planety. Nie łudźmy się. Na tych plakatach też próżno szukać rozwiązań problemów nadprodukcji, nadmiernej konsumpcji, znikomego przetwarzania odpadów. To, co się na nich powtarza z całą pewnością, to pesymizm, strach, smutek. I być może dałoby się w sposób sprawozdawczy opisać te plakaty, przeanalizować ich kompozycję, podsumować środki formalne użyte do przekazania idei. Mam jednak wrażenie, że wtedy umknie nam pewna ważna sprawa. Oto otrzymaliśmy plakaty, które nie starają się kokietować, które będą wisiały w polskich miastach, obwieszczając, że stoimy na krawędzi. Czy grafik/projektant w tym temacie może zrobić coś więcej plakatem? - dodaje Filip Tofil.

Czytaj też: Polacy marnują żywność na potęgę. Co roku miliony ton trafiają do śmietników

Praca Zuzanny Rawy Praca Zuzanny Rawy Zuzanna Rawa

Znamy laureatów 21. konkursu Galerii Plakatu AMS. Zuzanna Rawa - wyróżnienie

Plakaty nagrodzone w tej edycji konkursu w styczniu 2021 roku pojawią się na ulicach polskich miast, zastępując poprzednią edycję z plakatami pod hasłem "Zwierzę też człowiek". Podążając za tematem konkursu, AMS nie zapomniał o ekologicznym aspekcie prezentacji tych dzieł - plakaty zostaną wydrukowane na papierze G-print wyprodukowanym przez Papiernię Grycksbo, która posiada certyfikat ISEGA, a jej rozwiązania energetyczne są całkowicie wolne od paliw kopalnych. Papier G-print jest badany pod kątem obecność metali ciężkich, a proces jego produkcji jest neutralny pod względem emisji CO2.

Praca Michała Tokarskiego Praca Michała Tokarskiego Michał Tokarski

Znamy laureatów 21. konkursu Galerii Plakatu AMS. Michał Tokarski - wyróżnienie

Widać, że ekologia oraz wpływ, jaki codzienne zachowania ludzi mają na sytuację klimatu i planety to tematy, które przedostały się do świadomości społecznej (a pamiętajmy, że przez wiele lat jedynie nisza biła na alarm w tej sprawie). Świadczy o tym wybór tematu tegorocznego konkursu oraz ogromna liczba zgłoszonych prac. Widać też, jak ważną rolę odgrywają media - na wielu plakatach znalazł się motyw plastikowych słomek, czy przytłaczających i otaczających nas torebek foliowych. A są to tematy, obrazy często w mediach obecne.

Gazeta.pl konsekwentnie i systematycznie angażuje się w ekologię, tak więc oglądanie konkursowych prac było nie tylko dużą przyjemnością estetyczną czy artystyczną, ale też stanowiło potwierdzenie, jak bardzo te treści rezonują i są potrzebne

Praca Natalii Wilczak i Marka Kucińskiego Praca Natalii Wilczak i Marka Kucińskiego Natalia Wilczak i Marek Kuciński

Znamy laureatów 21. konkursu Galerii Plakatu AMS. Natalia Wilczak i Marek Kuciński - wyróżnienie

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:

- Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS

- Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie

- Ola Jasionowska, graficzka z Wydziału Projektowania Graficznego w Biurze Marketingu Miasta st. Warszawy

- Magdalena Karpińska, kierownik marketingu i strategii marki Gazeta.pl

- Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS

- Filip Tofil, artysta grafik z Creative Director Syfon Studio, członek zarządu STGU

Tegoroczne obrady jury - ze względu na sytuację epidemiczną - odbyły się online, z wykorzystaniem innowacyjnej przestrzeni wavespace użyczonej przez audytora konkursu - EY Polska.

Partnerem głównym tej edycji konkursu Galerii Plakatu AMS jest m.st. Warszawa, zaś partnerami konkursu są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Klub Twórców Reklamy (KTR). Patronem głównym jest Gazeta.pl, a patroni medialni to: "Gazeta Wyborcza", Wyborcza.pl, Radio TOK FM oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.

Więcej o: