Na polskim rynku od lat działa siatka sklepów internetowych oferujących możliwość robienia zakupów nie wychodząc z domu. Z danych na koniec 2010 roku wynika, że artykuły spożywcze sprzedawało online 250 firm w całym kraju. Choć sprzedaż stanowi zaledwie kilka procent całości ich zysków, to z roku na rok liczba transakcji rośnie o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent. Dla przykładu, tylko w pierwszym kwartale tego roku grupa Bomi zanotowała sprzedaż w internecie na poziomie 3 mln zł - podała firma. Oznacza to wzrost o 16 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Jeszcze większy, bo aż 40 proc. wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego zanotowała Alma. Delikatesy Alma24.pl zakończyła ubiegły rok sprzedażą na poziomie 50 mln zł. Co ciekawe, wartość koszyka zakupów dokonywanych w sieci jest także dużo wyższa niż w tradycyjnych sklepach i utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat. W ubiegłym roku Justyna Zajączkowska, PR manager w Almie informowała, że wartość wirtualnego koszyka oscyluje w granicach 200-300 zł. Ogłaszając wyniki za rok ubiegły, dyrektor projektu internetowego Alma24 Stanisław Krzaklewski potwierdził, że średnia wartość zakupów jednego klienta w e-sklepie wynosi ok. 200-250 zł.
Na bardzo podobnym poziomie rozwoju sprzedaży plasuje się Piotr i Paweł. Sieć w 2010 roku zanotowała ponad 25 mln zł obrotu z działalności e-sklepów. Rzecznik prasowy, Błażej Patryn informował, że sieć prognozuje obroty za rok 2011 na poziomie 40-50 mln zł.
Także największe działające w Polsce sieci super i hipermarketów zdecydowały się na otwarcie swoich sklepów w sieci. W lipcu ubiegłego roku swój sklep internetowy uruchomiła wielka ogólnopolska sieć hipermarketów Auchan. Początkowo zakupów dokonywać mogli mieszkańcy siedmiu dzielnic Warszawy i Piaseczna. - Zakres terytorialny rozszerzany będzie o kolejne dzielnice Warszawy, a także przyległe miejscowości - informowała firma w komunikacie prasowym. Od maja tego roku sklep internetowy Auchandirect.pl obsługuje dziesiątą już dzielnicę Warszawy - Włochy. Wybrali ją klienci głosując w konkursie "Ty decydujesz" klubu Auchandirect na Facebooku.
W kolejce do uruchomienia sklepu w sieci czeka teraz Tesco. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku sieć chce umożliwić zakupy przez internet, na razie w formie testowej. - Wszystko zależy od wyników testów i prac nad ulepszaniem systemu. Musimy wyeliminować wszystkie ewentualne problemy, które mogłyby przeszkadzać w działalności e-sklepu i realizacji zamówień. W każdym razie jest zespół, w Warszawie są przystosowane sklepy, mamy kupione samochody. Pod względem logistycznym wszystko jest niemal gotowe, musimy jednak jeszcze zakończyć ostatnie testy- mówił w rozmowie z portalem dlahandlu.pl prezes zarządu Tesco Polska, Ryszard Tomaszewski.
Zakupy w sieci można robić także w największych sklepach z akcesoriami do budowania i urządzania domu. Ostatnio swój sklep internetowy uruchomił Leroy Merlin. Tylko w ciągu pierwszej doby stronę odwiedziło 75 tys. osób. W kwietniu tego roku wszystkie sklepy tej marki w Polsce odwiedziło 4,7 mln osób. W sieci Leroy Merlin przesyłki do 31,5 kg mają stałą stawkę - 19 zł, ale już powyżej tej wagi oraz przy znacznej wartości zamówienia można z siecią negocjować cenę.
Do grona sklepów oferujących swój asortyment w sieci należy także Praktiker od kwietnia 2011 roku. Była to pierwsza sieć dużych marketów budowlanych z e-sklepem. Oferta podzielona została na pięć kategorii: ogród, nardzędzia, budowa i remont, wnętrza oraz artykuły gospodarcze. Zamówienia realizowane były od początku funkcjonowania sklepu w ciągu 24 godzin od dokonania zamówienia.
A to nie koniec budowlanych e-sklepów - z niepotwierdzonych informacji wynika, że o uruchomieniu zakupów przez internet myślą także przedstawiciele sieci Castorama.
Obecność na rynku e-zakupów największych sieci handlowych sprawiło, że Polska plasuje się obecnie na 11 miejscu wśród najlepiej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie, oraz na 1 miejscu wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Z badania CBRE "Globalizacja handlu detalicznego.
Według danych CBRE, sprzedaż internetową z dostawą w Polsce najczęściej oferują popularne marki odzieżowe - 62 proc. z nich ma już sklepy internetowe z możliwością dostawy. W marcu swój sklep otworzyła Zara (zara.com), a jeszcze w tym roku do grona dołączyć ma Reserved.