Postanowiliśmy prześledzić skład i cenę kilku popularnych w Polsce proszków do prania. Ceny pochodzą z jednego z hipermarketów Carrefour w Warszawie z dnia 6 listopada. Do naszego testu wzięliśmy proszek Dosia kolor, Persil Color Expert, Bonux Color, Vizir, Rex Japanese Color i proszek E Exotic. Każdy z tych produktów miał praktycznie taki sam skład: 5-15% anionowe środki powierzchniowo czynne. <5% , niejonowe środki powierzchniowo czynne, mydło, polikarboksylany, fosfoniany, zeolity, enzymy, kompozycje zapachowe. Proszki różniły się tylko ceną. Najtańszy w przeliczeniu na kilogram był proszek E Exotic (6,48 zł), a najdroższy Persil Color Expert (12,57 zł za kilogram). Pozostałe proszki do prania kosztowały odpowiednio - Dosia - 6,79 zł, Bonux - 6,51 zł, Vizir - 10,04 zł i Rex - 8,93 zł - wszystkie ceny podajemy w przeliczeniu za kilogram.
Skąd zatem tak duże różnice w cenie, skoro skład jest taki sam? Czy klienci płacą tylko za markę? Jak zapewniają nas w rozmowie przedstawiciele producentów, różnice w składzie są duże, ale nie ma konieczności podawania dokładnego składu. - Zgodnie z obowiązującymi w Polsce regulacjami dotyczącymi etykietowania produktów ustanowionymi przez przepisy Unii Europejskiej dotyczące detergentów (EC 648/2004 i jej załączniki) na etykiecie produktu podane są zakresy procentowe zawartości wskazanych w dyrektywie składników użytych do wyprodukowania danego produktu. Jednocześnie w skład produktu wchodzą także inne składniki, które nie są wyspecyfikowane na etykiecie - tłumaczy Małgorzata Mejer, rzecznik prasowy Procter & Gamble na Europę Centralną. W Polsce firma sprzedaje m.in. proszki marek Vizir i Bonux.
- Ponadto na etykiecie podane są jedynie zakresy zawartości składników, a nie specyficzne ilości, dlatego nie mogą być użyte do określenia specyficznego składu danego produktu, a co za tym idzie, nie mogą być także przekładane bezpośrednio na jego cenę. Jest to także rozwiązanie będące w zgodzie z regulacjami Unii Europejskiej - dodała Mejer.
Co na ten temat sądzi konkurencja? Zwróciliśmy się do firmy Henkel, która w Polsce sprzedaje m.in. proszki Persil oraz Rex. - Na opakowaniach wszystkich proszków do prania, zgodnie z właściwym rozporządzeniem unijnym, deklarowane są tylko wybrane składniki formuły produktu z użyciem ustalonego dla nich nazewnictwa. Większość deklarowanych składników jest podawana z przypisaniem do przedziałów zawartości procentowej, a inne, jak kompozycje zapachowe, rozjaśniacze optyczne i enzymy, podawane bez określenia przedziału zawartości. Pozwala to dostarczyć koniecznej informacji o produkcie konsumentom, chroniąc równocześnie tajemnicę handlową przedsiębiorstwa - mówi Joanna Mech z działu komunikacji korporacyjnej w Henkel Polska.
Przedstawiciele branży dodają jednak, że sprzedawane przez nich marki reprezentują różne segmenty cenowe. W przypadku koncernu Henkel marka Rex zaliczana jest do segmentu ekonomicznego, a Persil do premium. - Persil oferuje najwyższą jakość prania i ochronę tkanin, z kolei Rex zapewnia doskonałe efekty piorące w atrakcyjnej cenie - zaznacza Joanna Mech.
Z wypowiedzi przedstawicieli branży wynika, że z pozoru identyczna deklaracja składników na opakowaniu dwóch różnych proszków nie jest dowodem identyczności ich receptur. Mogą się one różnić m.in. zawartością podstawowych składników. Jeden z nich może zawierać substancje, które w drugim są nieobecne, te same składniki mogą występować w różnych stężeniach, a także tym samym nazwom składników mogą odpowiadać różne substancje chemiczne. - Stąd biorą się różnice w skuteczności działania różnych środków piorących dostępnych na rynku, szczególnie tych reprezentujących różne segmenty cenowe. Konsekwencją tego są różnice w cenach pomiędzy poszczególnymi produktami - mówi Mech.
Istotną informacją, na którą przy kupnie proszku do prania powinni zwracać uwagę klienci, jest ilość prań, jakie umożliwia do wykonania dany środek. - W wypadku proszku Persil Expert na jedno pranie wystarcza 80 g proszku. Stąd opakowanie Persil Expert o gramaturze 2,8 kg umożliwia wykonanie 35 prań. Dla proszków mniej skoncentrowanych potrzeba opakowania o gramaturze 3,5 kg, aby wykonać taką samą liczbę prań - podaje Mech. Przy porównywaniu cen różnych produktów należy wziąć zatem pod uwagę dwie informacje: cenę opakowania i ilość prań, na które to opakowanie starcza. Dopiero wówczas możemy właściwie ocenić różnice cenowe między produktami. - Cena na jedno pranie w wypadku proszku Persil Extra to około 1 zł 20 gr, podczas, gdy w wypadku proszku Rex to około 80 gr. Ceny zostały podane na podstawie średnich cen półkowych tych proszków, obserwowanych na polskim rynku - podsumowuje Mech.