Firma PayPal przeprowadziła badanie 12 tys. użytkowników serwisu z Polski, Czech, ze Słowacji, z Rumunii i Węgier. - Dwa najciekawsze wnioski raportu to rosnąca liczba niewielkich transakcji (do 100 zł) za granicą oraz Azja jako destynacja zakupowa - mówi Damien Perillat, szef PayPal w Europie Środkowej i Wschodniej.
- Niewielkie transakcje były dotychczas zarezerwowane raczej dla lokalnego rynku. Wydawanie niskich sum oznacza z jednej strony, że oswoiliśmy internet jako miejsce codziennych, mniej istotnych zakupów. Z drugiej - niewielkie sumy oznaczają, że konsumenci decydują się na zakup dóbr wirtualnych, takich jak muzyka, gazety czy gry - dodaje Perillat. Zdaniem szefa PayPal rosnąca rola Azji w zakupach internautów to przede wszystkim zasługa rosnącego zaufania do kontrahentów niezależnie od barier kulturowych czy geograficznych. Co ciekawe, na zakupy w Azji decyduje się średnio 25 proc. konsumentów zarówno w Polsce, jak i w całym regionie.
Z badania wynika, że niespełna połowa polskich respondentów (44 proc.) kupuje w zagranicznych sklepach głównie ze względu na atrakcyjniejszą cenę. Drugim najważniejszym powodem wyboru sklepu online z innego kraju jest brak danej marki na krajowym rynku - prawie 28 proc. badanych nie znalazło poszukiwanego produktu w Polsce.
Z ankiety wynika, że Polacy kupują najczęściej dobra wirtualne, czyli muzykę, filmy, gry (23 proc.), elektronikę (15 proc.), ubrania (11 proc.), kosmetyki i biżuterię (poniżej 10 proc.). Największa grupa, bo 39 proc., wskazała na inne produkty. Badani użytkownicy z Polski w zdecydowanej większości (ponad 68 proc.) wykazują przywiązanie do marek znanych z polskich sklepów, takich jak Armani, Calvin Klein, Chanel, Dior czy Hugo Boss. Wśród znanych marek ubrań kupowanych online za granicą prym wiodą Levi's, Adidas, Calvin Klein czy Tommy Hilfiger. Polacy kupujący ubrania w zagranicznych sklepach internetowych najchętniej wybierają rynki UE, głównie angielski i niemiecki (36 proc.), USA (26 proc.) i Azji (19 proc.).
W przypadku sprzętu elektronicznego zdecydowanie dominują marki znane z lokalnych sklepów. Polacy najchętniej kupują produkty takich firm, jak Acer, Asus, Samsung, Sony i Apple. Elektronikę Polacy sprowadzają najczęściej z rynków UE (36 proc.), Azji (23 proc.) i USA (20 proc.).