Aż 71 proc. badanych widzów posiadało dostęp do oferty stacji HD, ale tylko część z nich je oglądało. Jak się okazuje, największy udział w HD notują stacje sportowe (na czele Eurosport z ponad 48-proc. udziałem HD), dokumentalne (Nat Geo Wild - 44,9 proc. w HD) czy filmowe premium (Canal+ z 47-proc. udziałem HD i HBO z 43-proc.). Największe dysproporcje na korzyść SD (standard definition) widać w oglądalności głównych kanałów Telewizji Polskiej (zaledwie 14-proc. udział HD) - wynika z badania Atmedia SpotLight.
- Niewykluczone, że część widzów nie wie, że posiada wersję HD danego programu. Dla przykładu TVP 1 znajduje się w UPC pod numerem pierwszym, a TVP 1 HD pod 101 - mówi Joanna Nowakowska z Atmedia.
Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć powiększenie
Monitoring zachowań widzów stacji SD i HD nie był dotąd możliwy, ponieważ nie pozwala na to zastosowana w ogólnopolskim panelu Nielsen Audience Measurement metoda rozpoznawania stacji na podstawie próbek dźwiękowych.
Atmedia we współpracy z UPC i Nielsen Audience Measurement zainwestowały w SpotLight, czyli własny pomiar oglądalności, który daje dostęp do wyników stacji w rozbiciu na wersje SD i HD. Atmedia SpotLight minuta po minucie monitoruje oglądalność 12 tys. widzów z 5 tys. gospodarstw domowych na podstawie danych spływających z ich dekoderów cyfrowych (metodologia Return Path Data). Wielkość próby jest trzykrotnie większa niż w ogólnorynkowym badaniu telewizji i pozwala na analizę oglądalności w sprecyzowanych grupach celowych.