Internetowe targi dla aptek to znak, że każda branża prędzej czy później przeniesie się do internetu

Czy hurtownie farmaceutyczne powinny bać się targów internetowych? "Nie jesteśmy konkurencją dla hurtowni, wprost przeciwnie - gramy do jednej bramki".

Magda Majewska: Niedawno ruszył pionierski dla branży projekt, którym są Internetowe Targi Farmaceutyczne. To narzędzie, które ma ułatwić aptekom dostęp do produktów w promocyjnych cenach. Czy apteki z tego korzystają?

Beata Waga, członek zarządu Contact Pharm, firmy zarządzającej projektem Internetowych Targów Farmaceutycznych: Nie tylko apteki, ale też punkty apteczne, sklepy zielarskie i zielarsko-medyczne. Obecnie na Contactpharmtargi.pl mamy zarejestrowanych ponad 2,5 tys. takich podmiotów z całego kraju.

A mówi się, ze to słabo "uinternetowiona" branża. Standardem jest telefon aptekarza do hurtowni, a nie zatowarowanie w internecie.

- A mimo to mamy tylu zarejestrowanych użytkowników i stale ich przybywa. Poza tym wszystko dziś przenosi się do internetu. Dlaczego? Bo jest wygodny, szybki i można z niego skorzystać w dowolnej chwili. W przeciwieństwie do hurtowni, które mają określone godziny pracy. Na targach farmaceuta może wyszukiwać produkty według producenta, poprzez indeks alfabetyczny lub wyszukiwarkę. Dostaje też rekomendacje najkorzystniejszych w danej chwili ofert, może klikać, przeglądać pakiety, zapoznać się z opisami produktów. To wszystko ma znaczenie i wpływa na komfort składania zamówień. Proszę też wziąć pod uwagę, że na rynek wkracza już pokolenie farmaceutów, które z internetem jest za pan brat i ceni wygodę, którą on oferuje. Coraz większe znaczenie zyskują branżowe portale i zamknięte grupy dyskusyjne farmaceutów. Nie mówię, że telefon zniknie, ale internet na pewno będzie odgrywać coraz większą rolę. I to już widać po naszym projekcie, który jest takim sklepem internetowym, tyle, że dla aptek.

Co przyciąga apteki na wirtualną halę targową?

- Rabaty, które potrafią sięgać nawet 65 proc. Celujemy w apteki niezależne, a one naprawdę doceniają ceny, które u nas otrzymują.

Co na to hurtownie?

- My nie jesteśmy konkurencją dla hurtowni, wprost przeciwnie - gramy do jednej bramki. Zamówione u nas produkty apteka kupuje poprzez swoją hurtownię, zachowując przy tym swoje warunki handlowe. Innymi słowy ten nasz rabat jest rabatem dodatkowym do tego, co apteka ma uzgodnione z hurtownią.

Hit sprzedażowy?

- Było ich wiele. Obecnie halę targową zdominowały produkty sezonowe związane z odpornością, ale niesłabnącą popularnością cieszą się suplementy diety, w tym witamina D dla dzieci, preparaty z magnezem czy witamina C. Widać też wyraźny zwrot ku naturalnym preparatom - coraz większe zainteresowanie zyskują produkty oparte na recepturach ajurwedyjskich, organiczne kosmetyki czy preparaty z propolisem.

Jesteście na Facebooku?

- Jesteśmy, jako Internetowe Targi Farmaceutyczne. Od niedawna, ale za to intensywnie. Prowadzimy regularne mailingi. Niebawem wystartujemy z unikalnym na skalę krajową projektem komunikacji do aptek, ale o tym będę mogła powiedzieć więcej za jakiś czas.

Branża farmaceutyczna to trudny rynek. Z jednej strony apteka pełni pewną misję, farmaceuta to często pierwsza osoba, do której chory udaje się po pomoc i oczekuje rzetelnej porady. Z drugiej - to po prostu biznes, a sprzedaż ma znaczenie dla jego być albo nie być. Jak to godzić?

- To pytanie do zarządzających aptekami, ale ja myślę, że w tym przypadku, tak jak w każdej branży najważniejsze jest znalezienie złotego środka. Nie widzę nic złego w mądrym upsellingu. Jeśli pacjent przychodzi po antybiotyk, warto mu zaproponować probiotyk, a jeśli kupuje suplement diety na wzmocnienie włosów, można zainteresować go dodatkowo kosmetykami do pielęgnacji włosów i skóry głowy. Granice powinien wyznaczać po prostu zdrowy rozsądek.

Beata Waga - od 2004 r. związana z branżą farmaceutyczną, doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Polskiej Grupie Farmaceutycznej. W 2010 r. stworzyła Contact Pharm - specjalistyczne contact center dla branży farmaceutycznej, odpowiada także za projekt Internetowe Targi Farmaceutyczne Contactpharmtargi.pl. Trener technik sprzedażowych i komunikacji przez telefon.

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Więcej o: