5 rzeczy, które musisz wiedzieć, sprzedając w internecie. Będziesz zaskoczony

Magdalena Biednik
Allegro, właściciel największej platformy zakupowej przygotował raport o zachowaniach klientów internetowych korzystających z urządzeń mobilnych. Prawie 150 stron szczegółowej wiedzy, przydatnej przede wszystkim tym, którzy sprzedają w internecie. Prezentujemy najciekawsze fragmenty raportu jako pierwsi.

1. Twój klient ma smartfona

Nie wystarczy wersja desktopowa e-sklepu. Coraz więcej Polaków kupuje w sieci całkowicie mobilnie. Liczby nie kłamią: na początku 2015 roku mobilnie kupowało 33% kupujących w sieci i 24% internautów. W lutym 2016 roku to 53% e-kupujących i 37% wszystkich internautów kupuje mobilnie, wynika z najnowszego raportu „Polacy na zakupach mobilnych -mShopper2.0” wykonanego na zlecenie Allegro.

Być może twój klient nie kupi produktu przez smartfona, ale wróci do domu i zamówi go na laptopie. Ale po raz pierwszy najprawdopodobniej zobaczył go w smartfonie stojąc na przystanku, tam była witryna twojego sklepu, tam podjął decyzję, że chce kupić twój towar.

Kanał mobilny to dziś źródło inspiracji, informacji, rekomendacji oraz wszelkich okazji, takich jak zniżki, czy promocje- tłumaczy Patrycja Sass- Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej. Ponieważ smartfon towarzyszy nam wszędzie, od poczekalni u lekarza, aż po plażę podczas urlopu, wykorzystujemy go często bez konkretnego zamiaru zakupowego, a w efekcie - zainspirowani - dokonujemy także zakupu, którego pierwotnie nie planowaliśmy, ale który ostatecznie sprawia nam ogromną frajdę.

2. Żeby sprzedać produkt, musisz być wszędzie

Klient internetowy 2016 widzi twój produkt w smartfonie, potem siada do laptopa i kupuje ale płaci smartfonem.

„Podczas zakupów migruje pomiędzy laptopem / PC a urządzeniem mobilnym 23% internautów. Na początku 2015 roku było to 15%. Jednocześnie, coraz większą rolę - a nawet można powiedzieć pierwsze skrzypce - w całej ścieżce zakupowej gra już urządzenie mobilne. W szczególności dotyczy to smartfona, który asystuje na każdym etapie zakupu ponad 30% konsumentów posiadających więcej niż jedno urządzenie z dostępem do sieci.

Miniony 2015 rok umacnia nas w przekonaniu, że omnichannel czyli wielokanałowość to już konieczność. Młodzi konsumenci używają już do celów zakupowych średnio 1,9 urządzenia. Popularność urządzeń mobilnych jako urządzeń zakupowych wzrosła bez wyjątku w każdej grupie demograficznej”- czytamy w raporcie.

3. Zakup internetowy nie kończy się na płatności

To jest wykres tego, gdzie podejmują różne czynności zakupowe klienci kupujący mobilnie. Jeśli chodzi o smartfony to widać, że wszędzie wygrywają z laptopem czy tabletem. Twój klient coraz częściej widzi twój produkt/usługę po raz pierwszy właśnie na smartfonie, o tym już wspominaliśmy. Zwróć uwagę jednak, że aż 70 procent klientów sprawdza w telefonie status przesyłki! Znacząco wzrosła też liczba osób, które swoją opinię o produkcie zostawia korzystając ze smartfona.

RaportRaport Allegro

4. Twoim największym konkurentem jest czas

A dokładnie jego brak, u klienta. Jeśli strona internetowa lub aplikacja nie jest przejrzysta i łatwa w użyciu, czyli skorzystanie z niej zajmuje zbyt wiele czasu - klient odejdzie.

Pomimo ogólnego optymizmu i dobrej oceny zakupów mobilnych, 34% kupujących w tym kanale konsumentów z jakiegoś powodu przerwało zakup. W sumie 65% wskazań dotyczy okoliczności zewnętrznych, tzn. niezależnych od samego kanału mobilnego, jak to, że konsument się rozmyślił, czy musiał przerwać ze względu na brak czasu.
Obiektywne trudności związane z doświadczeniem zakupowym w kanale mobilnym to przede wszystkim przerwane połączenie internetowe (28%), niewygodne aplikacje i strony sklepów (14%), długi proces zakupowy (12%), niedostosowanie stron do zakupów mobilnych (10%) i konieczność podawania swoich danych (8%). Oznacza to, że od sprzedawców zależy bezpośrednio 41% napotykanych przed konsumentów trudności.

Konsumenci kupujący mobilnie to w większym stopniu niż statystyczny internauta "now-shoppers" - chcą mieć produkt od razu, lubią kupować spontanicznie i nie boją się takich zakupów. Uważają wręcz, że zbyt długie podejmowanie decyzji odbiera przyjemność z zakupu

– piszą autorzy raportu.

5. Zwyczaje zakupowe klientów szybko się zmieniają

Musisz wiedzieć o swoim kliencie jak najwięcej, to oczywiste, ale warto też śledzić raporty i trendy. Może się okazać, że choć struktura wiekowa czy płci, twoich klientów jest taka sama, to w tym samym czasie, w sieci tworzy się już nowy trend. Im szybciej go zauważysz, tym szybciej będziesz mógł poszerzyć swoją grupę klientów, a o to przecież chodzi. Wystarczy spojrzeć na kategorie zakupowe dokonywane przez internautów. Pewne rzeczy się nie zmieniają, nadal kobiety chętniej kupują produkty z kategorii moda i uroda a mężczyźni z kategorii motoryzacja. Jednak jak spojrzysz w dół listy, to zobaczysz prawie dwukrotną przewagę mężczyzn w kupowaniu żywności on-line.

Kategorie zakupoweKategorie zakupowe Allegro

Prawie 30% m-kupujących mężczyzn kupuje także produkty dziecięce, co jest również dość wysokim wynikiem. Bardzo wyrównane zainteresowanie, niezależnie od płci, mamy w kategorii wyposażenie domu, a także sport i kultura.

Badanie, na zlecenie Allegro, zrealizował i opracował raport Mobile Institute. Partner merytoryczny Izba Gospodarki elektronicznej e-COMMERCE POLSKA

Więcej o: