Fińska Nokia rozpoczynała od produkcji kaloszy, Opel zaczynał natomiast w roku 1862 w Rüsselsheim od produkcji maszyn do szycia. Adam Opel, założyciel firmy, zdobył odpowiednie doświadczenie w tej dziedzinie we Francji. Później firma zajęła się produkcją rowerów. Swoją drogą, jego nazwa w języku polskim pochodzi od brytyjskiej firmy Rover, produkującej, podobnie jak Opel, najpierw rowery, a potem samochody.
Era motoryzacji rozpoczęła się w roku 1895, kiedy Adam Opel zmarł. Jego żona i synowie postanowili przekształcić firmę, by sprostać wyzwaniom nowych czasów. Świat przygotowywał się do motoryzacyjnej rewolucji. To właśnie pod koniec XIX w pojawiły się doskonale znane dziś wszystkim firmy motoryzacyjne, a Opel był jedną z tych pierwszych, które postanowiły zaryzykować i zająć się branżą motoryzacyjną.
Samochody zaczęto produkować w roku 1899 roku. Na drogi wyjechały egzemplarze Opel-Patent-MotorWagen. Pojazd rozwijał prędkość 20 km/h, jego silnik miał moc 3,5 konia mechanicznego. Kolejnym modelem, produkowanym od początku do końca w fabryce Opla, był 10/12PS z roku 1902. Wyraźnie lepszy, wyposażony w dwucylindrowy silnik pozwalający rozwijać prędkość 45 km/h. Rok później Niemcy zaprezentowali silnik czterocylindrowy.
Opel Lutzman Fot. Späth Chr./ChiemseeMan
Opel dynamicznie się rozwijał. Oprócz produkcji kolejnych samochodów seryjnych zajmował się też wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich był zaprojektowany w roku 1914 czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 12,3 litra. Największy, jaki stworzono w Rüsselsheim. Bez wątpienia potomkowie Adama Opla byli prawdziwymi pasjonatami motoryzacji, bo w roku 1919 wybudowali w pobliżu fabryki nawet tor wyścigowy, by móc testować tworzone przez siebie samochody i silniki.
Opel był także pierwszym europejskim producentem aut, który w 1924 roku zastosował amerykański patent na produkcję samochodów - linię montażową. Model funkcjonowania fabryki, który dziś wydaje się oczywisty, był uznawany wówczas za innowacyjny. Robotnicy pracowali przy przesuwającej się taśmie, po zakończeniu jednego etapu produkcji do pracy przystępował kolejny zespół. Pozwoliło to na ogromny wzrost wydajności.
RAK 2. - samochó napędzany rakietowo/ Raketenwagen auf Eisenbahnschienen Fot. German Federal Archives / Bundesarchiv, Bild 102-06122 / CC-BY-SA 3.0
Opel wyprodukował również wyścigowy RAK 2, samochód, który poruszał się, jak na tamte czasy, z astronomiczną prędkością. Siedzący za jego kierownicą Fritz von Opel, wnuk założyciela firmy, 23 maja 1928 roku ustanowił rekord prędkości na lądzie na 238km/h. Zarówno sama prędkość, jak i wykorzystanie rakiet jako napędu było, jak na owe czasy, szokujące.
Oplowi zawdzięczamy też coś, bez czego współczesne samochody nie mogłyby tak zachwycać swoim wyglądem i lekkością. Chodzi o nadwozie samonośne - unibody, które wymyślił właśnie Opel. Pierwszy Kadett, który trafił na rynek w 1936, był już właśnie stworzony według takiej konstrukcji. Nadwozie jest w nim samo w sobie elementem nośnym, nie wymaga, tak jak w przypadku ciężarówek, znacznie zwiększającej ciężar ramy. Formalnie pierwszym samonośnym pojazdem Opla była mniej znana Olympia.
W 1964 roku w zakładach Opla mieszczących się w Rüsselsheim powstało studio projektowe. W pilnie strzeżonym budynku pracowano nad innowacjami i udoskonaleniami. Opel był pierwszym europejskim producentem aut, który postanowił stworzyć własne studio projektowe, konkurencja korzystała z usług firm zewnętrznych.
Był miejscem, w którym artyści i inżynierowie pracowali i do dziś pracują razem, by piękne i często szalone pomysły dostosować do istniejących technologii, lub, w razie potrzeby, stworzyć nowe. To właśnie w Rüsselsheim powstał Opel Monza (Senator).
Samochody elektryczne, takie jak Tesla, budzą dzisiaj wielkie emocje. Jednak i Opel ma spore osiągnięcia w tej dziedzinie. Już w roku 1971 Georg von Opel, kolejny potomek założyciela firmy, ustanowił rekord prędkości dla samochodu zasilanego elektrycznie. Kierowany przez niego Opel GT (zaprezentowany w roku 1968) osiągnął prędkość 188km/h.
Opel Omega był jednym z ważniejszych modeli firmy. Samochód roku 1987 mógł pochwalić się wyjątkową stabilnością osiągniętą dzięki dobrze zaprojektowanemu aktywnemu podwoziu. Nadwozie było równie innowacyjne, współczynnik tarcia aerodynamicznego wynosił zaledwie 0,28, czyli najlepszym w swojej klasie.
W 1989 roku wynik udało się poprawić - współczynnik w modelu Calibra wynosił zaledwie 0,26.
Lata 90. to okres, w którym Opel korzystał z rewelacyjnej pozycji na rynku – w roku 1992 w Eisenach otworzono uznawaną wówczas za najnowocześniejszą na świecie nową fabrykę firmy.
W tym samym roku Opel jako pierwszy europejski producent aut wprowadził seryjnie montowane katalizatory, które ograniczają emisję szkodliwych spalin. Dzięki reakcjom chemicznym zachodzącym we wnętrzu katalizatora substancje niepożądane są niejako zmuszane do przekształcenia się w związki chemiczne o znacząco mniejszym wpływie na środowisko naturalne.
Rok później Opel wprowadził też program odzyskiwania plastiku oraz zastępowania substancji szkodliwych takich, jak kadm w produkowanych przez siebie komponentach.
Fani motoryzacji za przełomowy dla Opla uznają rok 1996, wtedy bowiem firma wprowadziła, jako pierwsza, do swoich czterocylindrowych silników diesla wtrysk bezpośredni oraz turbodoładowanie. Fani elektronicznych gadżetów za bardziej przełomowy uznają rok 1997, kiedy do samochodów Opla trafiła nawigacja.
Pomimo ciężkich czasów, jakie nastały dla branży motoryzacyjnej, w roku 2009 Opel nadal rozwijał innowacyjne produkty. Właśnie wtedy zaprezentował elektryczny samochód Ampera, posiadający możliwość zwiększenia zasięgu silnikiem benzynowym.
Dziś pojazdy Opla korzystają w pełni z rozwoju technologii. Jednym z przykładów jest system OnStar – osobisty opiekun kierowcy, który w razie potrzeby sam wezwie pomoc, przekaże dane o lokalizacji pojazdu, dokona niezbędnej diagnostyki. Firma pracuje też nad kolejnymi konceptami i technologiami.
Opel OnStar Opel
Opel przez ok. 150 lat swojego istnienia udowodnił, że nie tylko potrafi podążać za najnowocześniejszymi trendami wyznaczonymi przez innych, ale samodzielnie te trendy wyznacza. Wkład niemieckiego giganta w rozwój motoryzacji jest bardzo wyraźny. Ciekawe czy pasjonaci motoryzacji z Rüsselsheim też sądzą, że kiedyś samochody będą autonomiczne i samosterujące? Patrząc na dorobek Opla chciałoby się powiedzieć: ludzie kochają prowadzić dobre auta! Nie dziwi więc fakt, że Opel Astra otrzymał tytuł Car of the Year 2016 podczas Geneva Palexpo.