Facebook zbiera żniwo. W samej Polsce to już miliony strat

Norweskie badania pokazały, że z mediów społecznościowych w czasie pracy korzystają najczęściej: mężczyźni, młodsi pracownicy, osoby o wyższym poziomie wykształcenia, single, ekstrawertycy i osoby nerwowe, a także osoby gorzej zorganizowane i mniej odpowiedzialne w pracy. To trudne do wyplenienia przyzwyczajenie sporo kosztuje pracodawców także w Polsce.

W opublikowanego ostatnio raportu firmy Centric wynika, że jedna trzecia Szwedów codziennie używa w pracy mediów społecznościowych. Najbardziej aktywni są w tej dziedzinie mieszkańcy stołecznego Sztokholmu, co dziesiąty z nich spędza tam ponad godzinę dziennie.

Badania pokazują też, że chętniej z social media korzystają młodzi Szwedzi. W grupie wiekowej 18-29 lat połowa stwierdziła, że robi to każdego dnia piętnaście minut lub więcej.

Szwedzi są znani z szybkiego przyswajania technologicznych nowinek, ale okazuje się, że polscy pracownicy wcale nie są gorsi. Według Work Service co najmniej godzinę dziennie na surfowanie po internecie i portale społecznościowe marnuje co czwarty pracownik w Polsce.

Zarządzamy domem z pracy

Brit Stakston, szwedzki ekspert w dziedzinie mediów społecznościowych uważa, że social media stały się sposobem na zarządzanie z pracy naszym życiem prywatnym, organizowanie prac domowych czy opieki nad dziećmi.

Badania przeprowadzone w sąsiedniej Norwegii dowiodły, że z mediów społecznościowych w czasie pracy korzystają najczęściej: mężczyźni, młodsi pracownicy, osoby o wyższym poziomie wykształcenia, single, ekstrawertycy i osoby nerwowe, a także osoby gorzej zorganizowane i mniej odpowiedzialne w pracy.

Polacy też marnują czas w pracy

Badania TNS Polska dla marki Tiger pokazują, że zaledwie jedna trzecia Polaków pracuje w pełni wydajnie przez osiem godzin, reszta marnuje sporo czasu, m.in. na media społecznościowe. Ponad dwie trzecie polskich pracowników z mediów społecznościowych korzysta w prywatnych celach.

Podobne badania przeprowadzono wśród polskich dziennikarzy. Wynika z nich, że 92 proc. przedstawicieli tej profesji korzysta z social media zawodowo, 91 proc. z nich deklaruje, że wykorzystuje je prywatnie. Dwie trzecie dziennikarzy twierdzi, że z portali społecznościowych korzysta każdego dnia.

360 mln zł strat rocznie

Pracownik spędzający czas w miejscu zatrudnienia na aktywności nie do końca zawodowej, przynosi firmie konkretne straty. Krakowska firma media-press.tv, która jest twórcą programu Bizlook (umożliwiającego monitorowanie, do czego pracownicy wykorzystują komputery) wyliczyła, że 1,5 godz. internetowej laby dziennie w przypadku pracownika, który miesięcznie zarabia 3 tys. zł brutto, to dla pracodawcy koszt w wysokości prawie 6,5 tys. zł rocznie. Nietrudno wyliczyć, że jeżeli firma zatrudnia dziesięciu takich pracowników, traci z tego powodu 65 tys. zł rocznie.

Według Work Service rozproszenie pracowników kosztuje polskie firmy dziennie 360 mln zł.