Rosjanie chcą zastąpić Tu-154. Nowy samolot ma pokonać nawet Boeinga i Airbusa
W hucznej prezentacji nowego samolotu w Irkucku na Syberii uczestniczył premier Rosji Dmitrij Miedwiediew. Nowy MC-21 (zwany czasami MS-21) jest nadal w fazie testowania, ale do produkcji seryjnej ma wejść już w przyszłym roku.
Miedwiediew bardzo chwalił nową maszynę podkreślając, że to ważne, iż Rosja, pomimo wysokich kosztów, pozostaje w ekstraklasie producentów samolotów.
- Jestem absolutnie pewien, że samolot ten będzie dumą rosyjskiego lotnictwa cywilnego, a nasi obywatele oraz zagraniczni pasażerowie będą czerpać przyjemność z lotów MC-21 - powiedział premier Rosji.
W warunkach zachodnich sankcji rząd rosyjski próbuje odmłodzić krajową produkcję przemysłową. Ma to zmniejszyć zależność kraju od spółek zagranicznych.
MC-21 pozwoli zaoszczędzić
Przed Rosjanami stoi ambitne zadanie, albowiem rynek samolotów średniodystansowych uchodzi za trudny. MC-21 konkurentów będzie miał znanych i sprawdzonych - Airbusa A320 i Boeinga 737.
Czym rosyjski producent chce przekonać potencjalnych nabywców? MC-21 ma najszerszy kadłub w swojej klasie. 3,81 metra szerokości to o 28 cm więcej niż B737 i o 12 cm więcej niż A320. Więcej miejsca w kabinie oznacza szersze i wygodniejsze fotele, pojemniejsze schowki na bagaż, a także szersze przejścia, co przekłada się na efekt ekonomiczny. Pasażerowie szybciej bowiem wejdą i opuszczą samolot, dzięki czemu czas postoju na lotniskach będzie krótszy. Zdaniem producenta czas między lądowaniem, a startem może być krótszy aż o 20 proc.
MC-21 wykonany jest z lekkich materiałów kompozytowych. Pozwoli to zmniejszyć masę samolotu, a więc obniżyć koszty eksploatacji, według wyliczeń producentów nawet o 20 proc. Oszczędności te będą możliwe także dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników.
Samolot za 72 mln dolarów
MC-21 jest ulepszoną wersją samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Ma on zastąpić wysłużone tupolewy Tu-154, a w przyszłości także Tu-204. Samolot będzie budowany w dwóch wariantach - MC-21-300, który pomieści od 160 do 211 pasażerów, a także MC-21-200, który będzie miał 130-165 miejsc. W przyszłości być może powstanie największa wersja MC-21-400.
Są już pierwsi chętni na nową rosyjską maszynę. Łącznie zamówiono 175 sztuk, w pierwszej kolejności samoloty dostaną linie Aeroflot oraz Azerbaijan Airlines. Cena wersji podstawowej to około 72 mln dolarów.
-
Francja. Nicolas Sarkozy, były prezydent, skazany. Ma iść do więzienia za korupcję i nadużycia
-
Wiech: Chodzi o gaz, nie o klimat. Niemcy nas pchają w zielony absurd
-
Twoja lodówka A+++ od dziś ma klasę energetyczną... C. "Ma to pomóc oszczędzać"
-
Trzynasta emerytura w 2021 r. niższa niż zakładano. Kiedy pieniądze trafią na konto emerytów?
-
Podatek Belki do lamusa? Chce tego KO, zmian chciał Morawiecki. Dziś nie ma takich planów [WYKRES DNIA]
- Szpital Narodowy w Warszawie przygotowuje się na trzecią falę. Placówka otworzy nowe moduły
- Horban radził przedsiębiorcom, by przebranżawiali się na maseczki. Teraz "po staropolsku odszczekuje"
- Prywatna firma ma zbudować hotel w kosmosie. Ze "sztuczną grawitacją". Projekt wygląda jak z filmu SF
- Restauracja wystąpiła w rządowym spocie, teraz się odcina. "Kompletna fikcja". PFR: dostali 843 tys. zł
- Będzie podwyżka 500 plus przed wyborami w 2023 roku? Ile może kosztować waloryzacja? Są dwa warianty