Rosjanie chcą zastąpić Tu-154. Nowy samolot ma pokonać nawet Boeinga i Airbusa

Rosyjski producent Irkut przedstawił w środę samolot pasażerski średniego zasięgu. Tamtejsze media twierdzą, że maszyna pobije zachodnich konkurentów - Airbusa A320 oraz Boeinga 737 - i stanie się hitem na światowych rynkach.

W hucznej prezentacji nowego samolotu w Irkucku na Syberii uczestniczył premier Rosji Dmitrij Miedwiediew. Nowy MC-21 (zwany czasami MS-21) jest nadal w fazie testowania, ale do produkcji seryjnej ma wejść już w przyszłym roku.

Miedwiediew bardzo chwalił nową maszynę podkreślając, że to ważne, iż Rosja, pomimo wysokich kosztów, pozostaje w ekstraklasie producentów samolotów.


- Jestem absolutnie pewien, że samolot ten będzie dumą rosyjskiego lotnictwa cywilnego, a nasi obywatele oraz zagraniczni pasażerowie będą czerpać przyjemność z lotów MC-21 - powiedział premier Rosji.


W warunkach zachodnich sankcji rząd rosyjski próbuje odmłodzić krajową produkcję przemysłową. Ma to zmniejszyć zależność kraju od spółek zagranicznych.

MC-21 pozwoli zaoszczędzić


Przed Rosjanami stoi ambitne zadanie, albowiem rynek samolotów średniodystansowych uchodzi za trudny. MC-21 konkurentów będzie miał znanych i sprawdzonych - Airbusa A320 i Boeinga 737.

Czym rosyjski producent chce przekonać potencjalnych nabywców? MC-21 ma najszerszy kadłub w swojej klasie. 3,81 metra szerokości to o 28 cm więcej niż B737 i o 12 cm więcej niż A320. Więcej miejsca w kabinie oznacza szersze i wygodniejsze fotele, pojemniejsze schowki na bagaż, a także szersze przejścia, co przekłada się na efekt ekonomiczny. Pasażerowie szybciej bowiem wejdą i opuszczą samolot, dzięki czemu czas postoju na lotniskach będzie krótszy. Zdaniem producenta czas między lądowaniem, a startem może być krótszy aż o 20 proc.


MC-21 wykonany jest z lekkich materiałów kompozytowych. Pozwoli to zmniejszyć masę samolotu, a więc obniżyć koszty eksploatacji, według wyliczeń producentów nawet o 20 proc. Oszczędności te będą możliwe także dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników.

Samolot za 72 mln dolarów


MC-21 jest ulepszoną wersją samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Ma on zastąpić wysłużone tupolewy Tu-154, a w przyszłości także Tu-204. Samolot będzie budowany w dwóch wariantach - MC-21-300, który pomieści od 160 do 211 pasażerów, a także MC-21-200, który będzie miał 130-165 miejsc. W przyszłości być może powstanie największa wersja MC-21-400.

Są już pierwsi chętni na nową rosyjską maszynę. Łącznie zamówiono 175 sztuk, w pierwszej kolejności samoloty dostaną linie Aeroflot oraz Azerbaijan Airlines. Cena wersji podstawowej to około 72 mln dolarów.