W hucznej prezentacji nowego samolotu w Irkucku na Syberii uczestniczył premier Rosji Dmitrij Miedwiediew. Nowy MC-21 (zwany czasami MS-21) jest nadal w fazie testowania, ale do produkcji seryjnej ma wejść już w przyszłym roku.
Miedwiediew bardzo chwalił nową maszynę podkreślając, że to ważne, iż Rosja, pomimo wysokich kosztów, pozostaje w ekstraklasie producentów samolotów.
- Jestem absolutnie pewien, że samolot ten będzie dumą rosyjskiego lotnictwa cywilnego, a nasi obywatele oraz zagraniczni pasażerowie będą czerpać przyjemność z lotów MC-21 - powiedział premier Rosji.
W warunkach zachodnich sankcji rząd rosyjski próbuje odmłodzić krajową produkcję przemysłową. Ma to zmniejszyć zależność kraju od spółek zagranicznych.
Przed Rosjanami stoi ambitne zadanie, albowiem rynek samolotów średniodystansowych uchodzi za trudny. MC-21 konkurentów będzie miał znanych i sprawdzonych - Airbusa A320 i Boeinga 737.
Czym rosyjski producent chce przekonać potencjalnych nabywców? MC-21 ma najszerszy kadłub w swojej klasie. 3,81 metra szerokości to o 28 cm więcej niż B737 i o 12 cm więcej niż A320. Więcej miejsca w kabinie oznacza szersze i wygodniejsze fotele, pojemniejsze schowki na bagaż, a także szersze przejścia, co przekłada się na efekt ekonomiczny. Pasażerowie szybciej bowiem wejdą i opuszczą samolot, dzięki czemu czas postoju na lotniskach będzie krótszy. Zdaniem producenta czas między lądowaniem, a startem może być krótszy aż o 20 proc.
MC-21 wykonany jest z lekkich materiałów kompozytowych. Pozwoli to zmniejszyć masę samolotu, a więc obniżyć koszty eksploatacji, według wyliczeń producentów nawet o 20 proc. Oszczędności te będą możliwe także dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników.
MC-21 jest ulepszoną wersją samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Ma on zastąpić wysłużone tupolewy Tu-154, a w przyszłości także Tu-204. Samolot będzie budowany w dwóch wariantach - MC-21-300, który pomieści od 160 do 211 pasażerów, a także MC-21-200, który będzie miał 130-165 miejsc. W przyszłości być może powstanie największa wersja MC-21-400.
Są już pierwsi chętni na nową rosyjską maszynę. Łącznie zamówiono 175 sztuk, w pierwszej kolejności samoloty dostaną linie Aeroflot oraz Azerbaijan Airlines. Cena wersji podstawowej to około 72 mln dolarów.