McDonald's straszy recesją. Jeśli historia się powtórzy, wszyscy będą mieli kłopot

McDonald's wciąż nie może wrócić do formy. Gigant znów zanotował gorsze od oczekiwanych wyniki sprzedaży w II kwartale. W efekcie na koniec dnia, po ich ogłoszeniu, akcje sieci restauracji straciły prawie 5 proc. wartości. Wyniki - wg jednego ze znanych amerykańskich analityków - są tak złe, że zwiastują recesję w USA.

Skąd aż takie rozczarowanie inwestorów McDonaldem?

Po pierwsze w USA sprzedaż McDonald's w lokalach otwartych co najmniej 13 miesięcy wzrosła w II kwartale 2016 roku o 1,8 proc. Analitycy ankietowani przez firmę badawczą Metrix spodziewali się wzrostu o 3,2 proc. Po drugie globalna sprzedaż McDonald's wzrosła o 3,1 proc., wobec prognozowanych przez analityków 3,6 proc. Po trzecie natomiast jeszcze większym problemem jest zysk netto sieci. Spadł on aż o 9,1 proc. do poziomu 1,09 mld dol., czyli 1,25 dol. na akcję.

Pokemon Go-McDonalds SponsorshipPokemon Go-McDonalds Sponsorship Eugene Hoshiko (AP Photo/Eugene Hoshiko, File)

Zdaniem Paula Westry, analityka Stifel Financial Corp. oraz Alexandra Slagle z Jefferies Group wyniki MCD są na tyle niezadawalające, że istnieją obawy, że cały amerykański sektor restauracji czeka załamanie.

- To zaś zwykle jest zwiastunem kryzysu gospodarczego w USA - przypomina Westry. I sugeruje, że jeśli historia się powtórzy mamy właśnie ważny zwiastun recesji w Stanach w przyszłym roku.

Tym bardziej, że - szczególnie za oceanem - nie widać szans by sprzedawca Big Maców był w stanie podnieść ceny i uzyskać lepsze marże oraz lepsze wyniki. Presję cenową - przez organizację co i rusz nowych promocji i politykę rabatową - wywierają bowiem na giganta konkurenci, np. Wendy’s.

MCDONALDS-SINGAPORE/MCDONALDS-SINGAPORE/ EDGAR SU / REUTERS / REUTERS

Sam McDonald’s oczywiście nie zarabia pieniędzy tylko w USA. To jedna trzecia biznesu. Największe wzrosty gigant zanotował w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Australii. Na plusie pozostawały również Niemcy. McDonald`s coraz lepiej radzi sobie także w Chinach.