Jak wylicza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, powołując się na dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, 42 165 zarejestrowanych w listopadzie br. nowych aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t to o 19,36 proc. więcej niż w listopadzie 2015 r., i o 14,33 proc. więcej niż przed miesiącem.
Tegoroczny listopad był najlepszym pod względem liczby rejestracji od 16 lat. Był też dwudziestym kolejnym miesiącem, w którym odnotowano wzrost rejestracji rok do roku.
Łącznie, od stycznia do listopada br. (włącznie) w Polsce sprzedano już 372 487 aut osobowych i 53 901 z DMC do 3,5 t. Razem - 426 388 aut. To o ponad blisko 17 proc. więcej niż przez pierwszych 11 miesięcy 2015 r.
Tylko co trzecie nowe auta kupuje osoba prywatna. Reszta nabywców to klienci instytucjonalni.
„Udział firm utrzymuje się na wyjątkowo wysokim poziomie, w listopadzie wyniósł ponad 68 proc. zarejestrowanych aut osobowych” – wskazuje w swoim raporcie Samar. „Wysoki udział klienta instytucjonalnego przekłada się także na wzrost rejestracji marek premium w listopadzie. W porównaniu do analogicznego miesiąca roku ubiegłego zarejestrowano o ponad 30 proc. więcej samochodów segmentu premium” – czytamy też w komunikacie.
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, najpopularniejsze auta osobowe kupowane przez nabywców indywidualnych w 2016 r. to Ople, Toyoty i Skody. W firmach najpopularniejsze są Skody, a także Volkswageny i Toyoty. Z aut dostawczych najczęściej w tym roku Polacy kupowali Fiaty i Renault.
Jak wynika z kolei z badania firmy Exact Systems, aż 68 proc. przedstawicieli sektora motoryzacyjnego w Polsce spodziewa się, że produkcja w ich fabrykach w najbliższych sześciu miesiącach wzrośnie. Branża jeszcze nigdy nie była tak optymistyczna w swoich prognozach.
- Na prosperity w automotive w danym kraju wpływa kilka czynników. Między innymi zbudowanie nowej fabryki pod produkcję nowego modelu samochodu czy nowych podzespołów samochodowych. Informacji o takich inwestycjach w ostatnich miesiącach mieliśmy kilka. Niedawno została otwarta fabryka Volkswagena we Wrześni, a w najbliższych latach zostaną uruchomione zakłady wytwarzające silniki Toyoty i Daimlera – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. - Na wzrosty będą miały wpływ także zwiększone zamówienia składane przez zagranicznych partnerów. Przedstawiciele czeskiego czy słowackiego automotive, dokąd eksportujemy coraz więcej mototowarów, zgłaszają wzrost produkcji w ich fabrykach – dodaje Gos.