Polaków już nie tak łatwo skusić obniżkami cen - wynika z raportu KPMG „Promocje oczami klienta - czy faktycznie działają?”. Tłumów nie przyciągnął ani „czarny piątek”, kiedy z promocji skorzystało niespełna 7 proc. badanych, ani „cyfrowy poniedziałek”, który wzbudził zainteresowanie zaledwie 2 proc. z nas. Partner w dziale usług doradczych KPMG Jan Karasek jest zdania, że niewielka popularność tego typu akcji promocyjnych wynika m.in. z ich ograniczonej skali. Część sprzedawców nie objęła obniżkami wszystkich produktów, a rabat rzadko przekraczał 50 proc.
W jego opinii, na atrakcyjność tych promocji wpływa też działalność globalnych sklepów on-line, które są w stanie zaproponować korzystniejsze oferty niż rodzimi sprzedawcy. Przykładem może być niemiecki oddział Amazona, który w „czarny piątek” za pośrednictwem swojego polskojęzycznego sklepu online oferował bezpłatną wysyłkę towarów, także do klientów w Polsce. Jak wynika z raportu, największym zainteresowaniem Polaków cieszą się cały czas wyprzedaże posezonowe, skorzystało z nich przeszło 40 proc. kupujących w czasie promocji.
Raport KPMG przeczy powszechnemu przekonaniu, że atmosfera promocji i przecen sprzyja nieprzemyślanym zakupom, dokonywanym pod wpływem impulsu. Z badań wynika, że postąpiło tak tylko około 14 proc. respondentów. Przeważająca większość korzystających z promocji konsumentów cyfrowych (63 proc.) zakupy te zaplanowała już wcześniej. Korzystną ceną kierowało się niemal 24 proc. uczestników promocji.
- Nawet w okresie atrakcyjnych promocji tylko co trzeci cyfrowy konsument decyduje się na kupno nieplanowanych produktów, a niecałe 10 proc. respondentów kupiło więcej niż dwa takie produkty. Jedynie 6 proc. badanych nabywało produkty planując zwrot egzemplarzy, które nie będą spełniały ich oczekiwań – pisze w komunikacie KPMG.
60 proc. badanych zadeklarowało, że cena była decydującym czynnikiem przy wyborze sprzedawcy bez względu na to, czy zakupy robione były w trakcie promocji, czy poza nią. Dla 35 proc. duże znaczenie mają doświadczenia podczas poprzednich zakupów, mogą one zaważyć na ostatecznej decyzji konsumentów.
Polacy zwracają ponadto uwagę na markę sprzedawcy, która jest swoistą obietnicą produktu zgodnego z oczekiwaniami i satysfakcjonującego poziomu obsługi klienta.