Samoloty z grafenu już za 10 lat? Richard Branson nie ma żadnych wątpliwości

W ciągu 10 lat samoloty będą zbudowane z grafenu - uważa twórca The Virgin Atlantic Richard Branson.

Richard Branson uważa grafen za „przełomową technologię” dla lotnictwa – podaje The Telegraph. Miliarder, który w 1984 r. założył należące do Virgin Group linie lotnicze The Virgin Atlantic wierzy, że w ciągu 10 lat dzięki lekkiemu i wytrzymałemu materiałowi uda się znacznie ograniczyć zużycie paliwa.

– Grafen jest wielokrotnie lżejszy i wielokrotnie wytrzymalszy niż włókna węglowe – zwrócił uwagę w Seattle, gdzie właśnie otwarto nowe połączenie z macierzystym dla Virgin Atlantic lotniskiem Heathrow. – Miejmy nadzieję, że grafen będzie dla lotnictwa materiałem przyszłości. Potrzeba jakichś 10 lat. Samoloty będą mogły znacznie zmniejszyć swoją masę, a dzięki temu spalać mniej paliwa

Branson już rozpoczął swoją walkę na rzecz stosowania materiałów kompozytowych z miejsce tradycyjnego aluminium. Ostatni cywilny Boeing – 787 Dreamliner – z którego korzystają właśnie linie Virgin Atlantic zbudowany jest w 50 proc. z włókna węglowego, dzięki czemu udało się ograniczyć spalanie w porównaniu do aluminiowych samolotów.

Grafen polską specjalnością

Grafen jest strukturą złożoną z warstwy węgla o grubości jednego atomu ułożonej w sześciokątny wzór. W dziedzinie jego wytwarzania i zastosowania polscy badacze należą do ścisłej czołówki.

Na początku tego roku do sprzedaży trafiły wyprodukowane w warszawskim Instytucie Technologii Materiałów Elektronicznych arkusze grafenu o rozmiarach 50 x 50 cm. Dzięki swojej gładkiej i równej powierzchni, grafen produkowany w ITME będzie mógł być stosowany w biomedycynie. Dodatek grafenu może spowodować, że urządzenia medyczne takie jak stenty, sztuczne zastawki serca, cewniki czy elektrody stymulujące będą lepiej tolerowane przez organizm.

ITME pracuje również nad innymi praktycznymi zastosowaniami grafenu, istotnymi m.in. dla obronności państwa.

– W ramach programu OPTIGRAF opracowano funkcjonujące modele okien optycznych z przezroczystą grafenową warstwą grzewczą. Skonstruowane okna realizują założone funkcje grzania oporowego przy wysokiej transmisji światła w paśmie widzialnym i podczerwieni. Opracowano także konstrukcje okien z warstwą grafenową wklejoną pomiędzy warstwy szkła, dzięki czemu okna takie są odporne na warunki środowiskowe i zabiegi konserwacyjne. Tego typu rozwiązanie może mieć zastosowanie na potrzeby wojska, motoryzacji lub urządzeń optoelektronicznych – powiedział PAP dr Grzegorz Gawlik z Zakładu Badań Mikrostrukturalnych ITME.

Zobacz też: Były GROM-owiec: "Żołnierz ma prawo być dobrze dowodzony"

Więcej o: