"W Jezioranach" to cykliczne słuchowisko radiowe nadawane w radiowej "Jedynce" co tydzień począwszy od… 1960 r. Akcja słuchowiska toczy się w fikcyjnej wsi Jeziorany, położonej niedaleko Puław. Audycja jest czymś w rodzaju "miejskiego" odpowiednika słuchowiska "Matysiakowie". Przez lata wystąpiło w niej wielu znanych aktorów teatralnych i filmowych m.in. Zygmunt Kęstowicz, Artur Barciś, Danuta Stenka, Franciszek Pieczka czy Henryk Talar.
– Partnerem powieści radiowej „W Jezioranach” jest Ministerstwo Finansów – usłyszeliśmy przed niedzielną emisją kolejnego odcinka słuchowiska.
- Jaki jest cel tego partnerstwa? – zapytaliśmy Ministerstwo Finansów.
Resort odpowiedział, że nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadziła ułatwienia w rozliczaniach z fiskusem. Zmiany dotyczą m.in. emerytów i rencistów, którzy dotąd, by przekazać 1 proc. podatku wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego musieli samodzielnie złożyć roczne zeznanie podatkowe. Z tego powodu wielu z nich po prostu rezygnowało z dzielenia się podatkiem z fundacjami czy stowarzyszeniami. Teraz mogą złożyć fiskusowi proste oświadczenie, w którym wskażą OPP (organizacje pożytku publicznego), którą chcą zasilić niewielką częścią swojego podatku rocznego. To oświadczenie, to formularz PIT-OP. Można go złożyć zarówno w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu podatkowego, jak i papierowej. W tym drugim przypadku trzeba je zanieść do urzędu skarbowego lub wysłać je tam pocztą. Resztę urząd zrobi już sam. Samodzielnie wyliczy kwotę 1 podatku i w imieniu emeryta bądź rencisty przekaże go wskazanej we wniosku organizację pożytku publicznego.
- Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców w wieku 40-75 lat, ministerstwo zdecydowało się podjąć współpracę z Polskim Radiem w celu przeprowadzenia niestandardowych działań promocyjnych – wyjaśniło nam Ministerstwo Finansów. - Słuchaczami „W Jezioranach” w ogromnej większości, ponad 80 proc., są osoby z grupy wiekowej 40-75 lat, z tego niemal 45 proc. to emeryci i renciści. To szczególnie w sytuacji chęci przekazania informacji o możliwości składania PIT-OP – dodało.
W słuchowisku resort „przemyca” informacje o ułatwieniach w rozliczeniach dla podatników. Zapytaliśmy o koszty tej formy dotarcia do podatników.
- Koszt współpracy z Polskim Radiem to 28 290 zł brutto za zamieszczenie informacji o powyższych zmianach w 4 audycjach oraz 28 wskazań sponsorskich – odpowiedziało nam Ministerstwo Finansów. - Koszty te zostaną pokryte z pieniędzy unijnych - dodało.
+++
W nowym cyklu wideo NEXT TIME przedstawiamy ludzi sukcesu, którzy opowiadają, jakie rady napisaliby na karteczce i przykleili na biurku samym sobie sprzed lat. Jakich błędów mogliby dzięki temu uniknąć, co zrobiliby lepiej, czego się nauczyli i teraz mogą podzielić się doświadczeniem z innymi.