Sieć stacji Avia, na mocy umowy z Avia International, zbuduje polska spółka Unimot. Inwestycje będą realizowane w formie franczyzy, Unimot planuje zrzeszać niezależnych właścicieli stacji paliw pod wspólną marką Avia. Ma oferować franczyzobiorcom m.in.: obrandowanie, a także wsparcie marketingowe i pomoc przy prowadzeniu biznesu.
Unimot na budowę sieci stacji planuje przeznaczyć 23 mln zł, pozyskane od inwestorów w wyniku publicznej emisji akcji w lutym 2017 r.
- Pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy intensywne prace nad pozyskiwaniem partnerów do budowy sieci stacji paliw Avia. W tym momencie mamy podpisanych 5 umów, które są w realizacji, w kilkunastu innych lokalizacjach prowadzimy negocjacje. Do końca roku planujemy otworzyć ok. 15 stacji paliw Avia – mówi Robert Brzozowski, prezes Unimotu. I zapowiada ekspansję marki.
Do 2020 r. pod marką Avia ma działać w całej Polsce około 100 stacji. Avia, przynajmniej w najbliższych latach, nie dołączy do czołówki największych sieci stacji benzynowych w Polsce. Tu, jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, bezwzględnym liderem jest Orlen z 1758 stacjami na koniec marca br. (w tym 100 stacji Bliska).519 stacji ma BP, blisko 487 ma Grupa Lotos, 424 Shell a 350 Circle K (kiedyś Statoil). Około 100 stacji jest m.in. w sieciach Moya, Amic (dawniej Lukoil), Huzar czy Slovnaft Partner.
Avia International to stowarzyszenie ze Szwajcarii skupiające ponad 90 firm w 14 krajach Europy (głównie Europa Zachodnia, ale też m.in. Serbia, Węgry czy Bułgaria). Pod marką Avia działa obecnie łącznie ok. 3 tys. stacji paliw, najwięcej w Niemczech (ok. 840) i Francji (ok. 710) i Szwajcarii (ok. 600).
Unimot jest „multienergetyczną grupą kapitałową” - specjalizuje się w obrocie paliwami oraz energią elektryczną. Zwykle to Unimot ma być dostawcą paliw na stacje Avia. Spółka od marca br., po przejściu z New Connect, jest notowana na głównym parkiecie warszawskiej giełdy.