Via Baltica o krok bliżej. Wiadomo, kto wybuduje ważne odcinki drogi ekspresowej S61

W białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnięto przetarg na projekt i budowę fragmentu drogi ekspresowej S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Łomżą, o długości ponad 36 km.

Przetarg dotyczył dwóch odcinków:

  • od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł „Podborze” na S8) do węzła „Śniadowo” - odcinek o długości 19,46 km. W ramach odcinka powstanie też węzeł „Komorowo”

  • od Śniadowa do węzła „Łomża Południe” – 16,95 km.

Wartość obu kontraktów budowlanych wyniesie blisko 860 milionów złotych. Przetarg na pierwszy odcinek, z ceną ok. 479 mln zł, wygrało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm RUBAU POLSKA i CONSTRUCCIONES RUBAU. Krótszy odcinek zaprojektuje i wybuduje z kolei polska spółka Polaqua. Tu oferta cenowa wyniosła prawie 380,5 mln zł.

Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców jest wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla całego zadania, a potem wykonanie inwestycji.

Oba odcinki będą miały po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

S61 to część Via Baltica

Droga ekspresowa S61 to część tzn. Via Baltica z Warszawy, przez Litwę i Łotwę, do Estonii. W Polsce Via Baltica z Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej pobiegnie drogą S8, a dalej do granicy z Litwą do Budziska drogą S61.

O ile cały fragment S8 z Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej powinien być gotowy w 2018 r. (na razie w użytkowaniu są tylko niektóre fragmenty), o tyle całością S61 aż do granicy z Litwą kierowcy pojadą prawdopodobnie dopiero w 2021 r. Aktualnie gotowe są tylko obwodnice Augustowa, Szczuczyna i Stawisk, w realizacji jest obwodnica Suwałk i fragment drogi dalej do granicy w Budzisku.

Na początku listopada otwarto oferty na fragment od Szczuczyna do Raczek - łącznie 66 km. W drugiej połowie października rozstrzygnięto z kolei przetargi dla odcinków od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód”, od węzła „Kolno” do węzła „Stawiski” oraz od węzła „Stawiski” do Szczuczyna. To oznacza, że jedynym fragmentem S61, na którym trwa jeszcze procedura przetargowa, jest odcinek od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno”.

S61 w woj. podlaskimS61 w woj. podlaskim źródło: GDDKiA

 ***

Jacek Gadzinowski: Nie trzeba pracować 10 godzin dziennie, żeby osiągnąć sukces [NEXT TIME]