Ostateczny koniec luksusowej niegdyś marki. Leclerc chce przejąć Almę i Krakowski Kredens

Ostatnie sklepy niegdyś sporej polskiej sieci uzupełnią sieć francuskiej. Tak kończy się historia Almy, która miała uczyć Polaków luksusu.

Spółka Immomok wystąpiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na przejęcie części Alma Market i o przejęcie kontroli nad Krakowski Kredens Tradycja Galicyjska. Na warszawskiej giełdzie informacja ta wywołała euforię - akcje podrożały dziś o ponad 37 proc. Tak można sucho poinformować o końcu Almy, która próbowała zawojować polski rynek delikatesami i przez moment była nawet dla wielu wyznacznikiem statusu materialnego.

Szansa na rozwój sieci

Dla spółki Immomok, należącej do Grupy Leclerc, przejęcie resztek Almy to szansa na rozwój sieci sklepów - wynika z wniosku przekazanego do UOKiK. Sklepy należące jeszcze do Almy można znaleźć w Krakowie, Tarnowie i Sopocie, gdzie sklepów pod marką Leclerc nie ma żadnych lub jest ich mało. Jest to więc szansa na dotarcie do nowych klientów. Przejęcie Krakowskiego Kredensu to z kolei szansa na poszerzenie oferty, gdyż Immomok zamierza utrzymać i rozwijać tę markę.

UOKiK poinformował tylko o wniosku spółki Immomok, nie wypowiadając się na razie, czy są przeciwwskazania do przejęcia czy nie. Biorąc jednak pod uwagę skalę działalności Leclerca i resztek Almy trudno znaleźć jakieś argumenty przeciwko wykupieniu jej przez francuską sieć.

Sieć sklepów Alma jeszcze w 2006 roku miała tylko 5 sklepów. Do końca 2009 roku otwarto kolejne 23, a u szczytu potęgi liczyła 49 placówek. Była wtedy traktowana przez niektórych klientów jako wyznacznik statusu materialnego. Sieć miała też sklep internetowy pod marką Alma24 oferujący szeroki wybór produktów.

Alma ma problem

Problemy zaczęły ujawniać się w 2016 roku, gdy do mediów przeciekły informacje o problemach trawiących sieć od jakiegoś czasu. We wrześniu 2016 roku spółka złożyła wniosek o rozpoczęcie postępowania sanacyjnego (w międzyczasie zamykano kolejne sklepy), a w październiku zamknięto sklep internetowy i poinformowano o zakończeniu programu lojalnościowego.

Dalej problemy Almy narastały już lawinowo. Płacone z opóźnieniem pensje wywołały nawet protesty pracowników. Spółkę próbowano ratować, ale ostatecznie sąd w listopadzie przypieczętował los Alma Market ogłaszając jej upadłość. Do problemów Almy przyczyniła się konkurencja ze strony dyskontów, które poszerzyły swoją ofertę o produkty uznawane za luksusowe.

Leclerc w Polsce

Immomok jest spółką zarządzającą najstarszym sklepem sieci Leclerc w Polsce, położonym na warszawskim Ursynowie. Sklepy sieci Leclerc (najstarszej sieci super i hipermarketów w Polsce) są zarządzane przez różne spółki w modelu franczyzy. Pod marką E.Leclerc działa w Polsce 47 sklepów.

+++

Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]