Tesla chce w listopadzie przyszłego roku rozpocząć produkcję nowego samochodu

Koncern Elona Muska zmaga się z problemami w produkcji Modelu 3. Ale już ma ambitne plany na przyszły rok. Jak donosi Reuters, z jego końcem chce uruchomić produkcję nowego Modelu Y.

Model Y, budowany będzie na tej samej platformie trzeciej generacji, co produkowany już sedan Model 3. To będzie jednak crossover z drzwiami otwieranymi do góry, jak w Modelu X. Relacja pomiędzy planowanym samochodem, a Modelem 3, będzie mniej więcej taka jak pomiędzy Modelem S a X. Nowy crossover będzie więc dużo tańszy od X – nic więcej jednak nie możemy powiedzieć teraz o jego cenie.

Reuters dotarł do dwóch źródeł – to ludzie z firm produkujących części i podzespoły do samochodów. Twierdzą, że Tesla produkcję Modelu Y rozpocznie się w listopadzie przyszłego roku. Firma zaczęła już rozsyłać specjalne zapytania do dostawców o części do nowego auta. W nich są szczegółowe dane o tym, co musi być wyprodukowane i w jakiej technologii. W oparciu o to zainteresowani przygotowują się do konkretnych już przetargów.

Czytaj więcej: Samochody elektryczne to katastrofa. Są samym złem – mówi szef związkowców w Hyundaiu. 

Ambitna Tesla znowu pędzi

Zwykle cała procedura pozyskania partnerów do produkcji nowego samochodu trwa około dwóch i pół roku. Tesla chce skrócić ten czas o rok. – To agresywne, ale możliwe – twierdzi jeden z rozmówców Reutersa.

Problem niestety w tym, że nadmierny pośpiech może grozić problemami z uruchomieniem produkcji na pełną skalę lub z osiągnięciem planowanej jakości. Tesla z tego rodzaju problemem zmaga się właśnie teraz.

20 tys. sztuk wprowadzonego latem ubiegłego roku Modelu 3 miało powstać już w zeszłym roku. Tymczasem do jego końca do klientów wyjechało tylko nieco ponad 1,5 tys. nowych aut. Miano produkować ich 5 tys. tygodniowo, a tymczasem tyle być może zacznie powstawać dopiero w tym kwartale. Teraz ich produkcja jest mniej więcej o połowę mniejsza.

Problemy wynikają między innymi z opóźnień w budowie Gigafactory, wielkiej fabryki baterii i napędów do samochodów elektrycznych, którą Tesla buduje na pustyni Nevada. Zakład zbudowano w nieco ponad 30 proc. Cały czas jest rozbudowany. Równocześnie od 2016 roku prowadzi produkcję. Już jest największym producentów baterii do samochodów elektrycznych na świecie, ale to ciągle za mało dla Tesli.

Firma Elona Muska poinformowała dostawców, że chce początkowo produkować 500 tys. Modelu Y rocznie.

Cotygodniowe podsumowanie roku 14/2018. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha

Tekst pochodzi z blogu „Giełda i gospodarka.pl”.