T-Mobile będzie oddawał pieniądze. Jest decyzja UOKiK w sprawie reklam Heyah

Robert Kędzierski
Konsumenci, którzy skorzystali z oferty T-Mobile reklamowanej jako "Pierwszy prawdziwy no limit", mogą liczyć na rekompensatę od operatora. Wszystko przez krytykę ze strony UOKiK.

Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji ogłosił, że reklamy emitowane przez T-Mobile podczas kampanii "Pierwszy prawdziwy no limit" mogły wprowadzać konsumentów w błąd. 

Chodzi o taryfę SMART XL (w sieci Heyah - jest marką T-Mobile), która kosztować miała - według wyeksponowanych grafik - 49,98 zł. Zdaniem Urzędu operator wyróżniał tę cenę, ale ukrywał, że obowiązuje ona tylko przez 3 miesiące. Po tym okresie za internet bez limitu trzeba było dopłacić aż 19,99 zł. 

Mała, biała czcionka na jasnym tle

Konsumenci mogli nie zdawać sobie sprawy nie tylko z tego, że po trzech miesiącach opłata za abonament wzrośnie do niemal 80 zł. Niedostatecznie uwidoczniono również informację, że cena 49,98 jest możliwa tylko po udzieleniu odpowiednich zgód. Kto ich nie zaznaczył, od początku płacił blisko 60 zł.

Te reklamy mogły wprowadzać w błąd co do rzeczywistej łącznej opłaty za wszystkie usługi. Jeśli cena podlega jakimś ograniczeniom, np. czasowym, to konsument musi o tym wiedzieć. Inaczej może odnieść błędne wrażenie, że podana w reklamie kwota jest szczególnie atrakcyjna, a tymczasem otrzymał niepełną informację

- wyjaśnił Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Inni nie są tak uczciwi jak my

W całej sprawie bulwersujące jest to, że T-Mobile w reklamach radiowych krytykowało konkurencję, wytykając jej niespełnienie obietnic. 

Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. PROSTUJEMY! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament PIERWSZY PRAWDZIWY NO LIMIT na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl.

- głosił komunikat. Tu również operator pomijał jednak fakt, że obniżona cena obowiązuje tylko przez trzy miesiące, a skorzystanie z oferty wymaga udzielenia zgód. 

T-Mobile będzie rekompensować obecnym i byłym klientom

W efekcie decyzji Prezesa UOKiK klienci, którzy wciąż korzystają z oferty, będą płacić obiecaną w reklamie cenę 49,98 zł. T-Mobile zobowiązał się bowiem do:

niepobierania opłaty za usługę nielimitowanego internetu (19,99 zł miesięcznie) przez cały czas obowiązywania umowy, czyli do momentu rozwiązania, a także zwrot kwot zapłaconych do tej pory opłat za tę usługę.

Dodatkowo firma udziela też dwóch rabatów - każdy rabat po 4,99 zł do końca obowiązywania umowy. To zwrot dotychczas zapłaconych kwot związanych z brakiem zgód na e-fakturę i otrzymywanie ofert marketingowych. 

Czytaj też: W majestacie prawa zablokują ci telefon, jeśli tego nie zrobisz.  

T-Mobile zobowiązał się też do pisemnego powiadomienia wszystkich klientów, którzy już nie korzystają ze spornej oferty. Konsumenci ci mogą liczyć na zwroty w następujących wysokościach: 19,99 zł miesięcznie za usługę nielimitowanego internetu, 4,99 zł miesięcznie, jeśli się nie zgodziłeś na otrzymywanie faktur tylko w wersji elektronicznej, 4,99 zł miesięcznie, jeśli nie udzieliłeś zgód marketingowych.

Operator będzie też musiał opublikować w mediach informacje, w których wyjaśni, komu i na jakich zasadach przysługuje rekompensata. 

Taryfę SMART XL, która jest przedmiotem decyzji UOKiK, była reklamowana między lipcem a wrześniem 2015 r. 

T-Mobile wyjaśnia - "zabrakło troski"

Poniżej przedstawiamy stanowisko T-Mobile przesłane do naszej redakcji.

Celem kampanii, której dotyczy decyzja UOKiK, było rzetelne poinformowanie klientów o wszystkich warunkach promocji, niestety, przy jej realizacji z pewnością zabrakło troski o jasność przekazu. Serdecznie przepraszamy za to wszystkich klientów, którzy poczuli się wprowadzeni w błąd i zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, by taka sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Od początku w pełni współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta w celu wyjaśnienia sprawy oraz ustalenia odpowiedniej rekompensaty i w pełni wywiążemy się z naszych zobowiązań. Należy pamiętać, że rzecz dotyczy archiwalnej promocji, której od ponad 2 lat nie ma już w naszej ofercie.

Najnowsze informacje prasowe zamieszczone są zawsze na naszym portalu korporacyjnym dostępnym pod adresem www.firma.t-mobile.pl w sekcji Aktualności/Informacje prasowe.

Wiadomości są tam publikowane w pierwszej kolejności, jeszcze przed ich późniejszą szeroką dystrybucją. Zachęcamy także do skorzystania z kanału RSS, dzięki czemu będą Państwo informowani o każdej nowej informacji automatycznie, w chwili jej zamieszczenia na portalu.

***

Cotygodniowe podsumowanie roku 14/2018. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha

Więcej o: