Wziąć najnowszy flagowiec z Plusa i nie spłacać rat? Sieć ma na to sposób. UKE bada, czy zgodny z prawem

Robert Kędzierski
UOKiK i UKE biorą pod lupę sposób, w jaki Plus chroni się przed konsumentami niespłacającymi rat za telefon. Przyznaje sieci prawo do bronienia swoich interesów, ale ma kilka zastrzeżeń.

Na początku roku portal Zaufana Trzecia Strona opisała przypadek jednego z klientów sieci Plus, który zauważył na swoim telefonie aplikację Samsung Knox Mobile Enrollment. Nie dało się jej w żaden sposób odinstalować, dlatego też mężczyzna postanowił sprawdzić, w jakim celu znalazła się na jego urządzeniu.

Z wyjaśnień Plusa i Samsunga wynika, że Knox - telefonie wyświetla się pod nazwą INFO -  zabezpiecza telefon. Pozwala na jego blokadę w przypadku niespłacania rat. Aplikacja jest instalowana przez operatora jako zabezpieczenie - jeśli ktoś weźmie "na abonament" drogi telefon po to, by go na przykład odsprzedać, a przestanie spłacać raty, telefon stanie się bezużyteczny. Na ekranie pojawi się jedynie informacja o konieczności spłaty zobowiązań. 

Specjaliści Zaufanej Trzeciej Strony postanowili zainteresować sprawą UOKiK i UKE. Do rozważenia są bowiem trzy kwestie. Pierwsza to czy operator ma prawo takie zabezpieczenie instalować. Druga dotyczy kwestii informowania o tym fakcie abonenta. Ostatnia dotyczy danych osobowych - czy aplikacja zainstalowana na telefonie służy wyłącznie do blokowania urządzenia i wyświetlania komunikatu o niespłacanych ratach? 

Czytaj też: Chiński Samsung - Xiaomi. Co wiemy o potędze tej marki? 

UOKiK obiecał, że sprawę przeanalizuje i zdecyduje, czy możemy mówić o naruszeniu obowiązujących przepisów. 

Pierwsze wnioski ma już jednak UKE. Ten urząd stwierdził, że Plus ma prawo zabezpieczać swoje interesy przed nieuczciwymi konsumentami. 

Urząd wyraził jednocześnie wątpliwości, czy konsumenci są wystarczająco informowani. 

[...] zapis „Polkomtel informuje, iż w oprogramowaniu Urządzenia telekomunikacyjnego dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację umowy i umowy ratalnej.” – powołany zapis jest niejasny. Taki zapis nie może być traktowany jako zgoda abonenta na zainstalowanie w użytkowanym przez niego telefonie aplikacji Samsung Knox Mobile Enrollment ani jako wykonanie obowiązków informacyjnych Polkomtela jako sprzedawcy aparatu wobec abonenta. Brak jest jakiejkolwiek informacji, jaka to aplikacja i jakie skutki dla abonenta ma zainstalowanie jej w telefonie.

- pisze Martin Stysiak, rzecznik UKE w liście do ZTS. 

Plus, zdaniem Urzędu, powinien też zobowiązać się do darmowego usunięcia aplikacji, kiedy konsument spłaci ostatnią ratę. Użytkownik powinien też mieć bardziej szczegółowe informacje na temat uprawnień aplikacji.

Biuro prasowe Plusa w przesłanym nam komentarzu zapewniło, że narzędzie ma jedynie chronić przed konsekwencją nieopłaconych rat. 

Zdarza się niestety, że nieuczciwe osoby podpisują umowy nabycia sprzętu na raty, po czym nie spłacają rat i sprzedają telefony np. w lombardach, komisach czy innych podobnych punktach. Osoby kupujące telefony w takich miejscach, a więc z drugiej ręki, nie mają świadomości nabywania zadłużonego i zablokowanego urządzenia. Zarówno aplikacja INFO, jak i formularz na naszej stronie internetowej pozwala takim osobom uniknąć oszustwa i zakupu telefonu, który jest obciążony niespłaconymi ratami.

Aplikacja INFO opierając się na sprawdzonych rozwiązaniach informatycznych służy jednak wyłącznie do komunikacji z klientem, który dokonał zakupu na raty sprzęt firmy Samsung.  Jej funkcjonalność to tylko i wyłącznie wyświetlanie komunikatów dotyczących rat i ewentualne zablokowanie urządzenia w przypadku braku spłaty, przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości dzwonienia na numery alarmowe oraz do działu windykacji naszej sieci w celu wyjaśnienia sytuacji.

[...]

Aplikacja nie pobiera ani nie wysyła żadnych danych klienta.

Po spłaceniu całości wartości zakupionego urządzenia klientowi nadawane jest uprawnienie do odinstalowania aplikacji. Użytkownik może wówczas ją usunąć lub przywrócić ustawienia fabryczne sprzętu, a aplikacja więcej nie zostanie pobrana.

Zrzut ekranu widoczny powyżej wskazuje na to, że właściciel telefonu kupił go na raty, po czym przestał wywiązywać się z umowy, którą sam podpisał i przestał spłacać raty. [...] To, że firmy próbują się zabezpieczać przed nieuczciwymi klientami jest czymś całkowicie normalnym i standardowym i w interesie przede wszystkim klientów uczciwych.

- czytamy w przesłanym do nas oświadczeniu.