Wydadzą w tym roku 8 miliardów dolarów, żebyśmy mieli co oglądać w domu. Netflix rośnie najszybciej w historii

Rafał Hirsch
Amerykański Netflix zarobił w pierwszych trzech miesiącach tego roku 290 milionów dolarów. Serwis na całym świecie ma już 125 milionów użytkowników. Chce mieć ich jeszcze więcej, więc zapowiada ogromne wydatki na zakupy i produkcję kolejnych filmów i seriali.

Netflix pędzi do przodu

Wszystkie dane dotyczące pierwszego kwartału, jakie Netflix właśnie podał są wyraźnie lepsze od wcześniejszych oczekiwań na rynku. Przede wszystkim liczba użytkowników urosła w tym czasie o 7,4 mln – czyli bardziej niż ktokolwiek się spodziewał. W USA dostęp do Netflixa ma 56,7 mln osób – to o 12 procent więcej niż rok temu. Użytkowników poza Stanami Zjednoczonymi jest już 68,3 mln, czyli o 43 procent więcej niż rok temu.

Wszyscy ci ludzie za dostęp do serwisu z popularnymi serialami płacą coraz więcej, wybierając coraz droższe abonamenty. Średnia cena takiego abonamentu (average selling price) urosła w ciągu roku aż o 14 procent. W efekcie przychody ze sprzedaży Netflixa rosną tak szybko jak jeszcze nigdy. W pierwszy kwartale były o 43 procent większe niż rok wcześniej i sięgnęły 3,7 mld dolarów.

Średni koszt abonamentu w USA to w tej chwili to 11,25 dolarów. W pozostałych krajach to 9,77 USD. W Polsce abonamenty Netflixa kosztują obecnie od 34 do 52 złotych miesięcznie (czyli 10,1 – 15,5 dolara)

Zysk netto spółki urósł aż o 63 procent do 290 mln dolarów. Marża netto Netflixa na początku tego roku to niecałe 8 procent – czyli z każdych 100 dolarów zapłaconych abonamentów po odliczeniu wszystkich kosztów produkcji, marketingu, odsetek, podatków zostaje w kasie spółki 7 dolarów i 80 centów.

Koszty sukcesu

Netflix zarabia na naszych abonamentach, ale tak naprawdę podstawą biznesu firmy są filmy i seriale, które Netflix kupuje i samodzielnie produkuje. Obecnie wartość wszystkich tytułów, które spółka może pokazywać userom to około 16 miliardów dolarów – to główny składnik majątku firmy. Netflix zapowiada, że w tym roku na produkcje i zakupy filmów wyda aż 8 miliardów dolarów. Władze spółki zapowiadają, że jeśli będzie taka potrzeba, to zaciągną dług, aby dysponować pieniędzmi na zakupy. Na koniec pierwszego kwartału Netflix miał 2,6 mld dolarów gotówki do dyspozycji.

Giełda na wyniki finansowe Netflixa zareagowała pozytywnie. W pierwszych minutach po ich publikacji akcje spółki podskoczyły do góry o ponad 6 procent. Wartość rynkowa Netflixa to obecnie ponad 140 miliardów dolarów.  

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]