Droga ekspresowa S3. Kierowcy już mogą jechać nowym odcinkiem. Do końca roku powstanie kilka kolejnych

Do ruchu w poniedziałek 25 czerwca oddany został niemal 24-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Lubin Południe a Legnica Południe. Tym samym S3 została "oficjalnie" połączona - w tym drugim węźle - z autostradą A4.

Na oficjalnie otwartym w poniedziałek fragmencie o długości 23,7 km, pomiędzy okolicami Lubina a autostradą A4, powstały cztery węzły:

  • węzeł Legnica Południe – połączenie drogi ekspresowej S3 z autostradą A4 umożliwiające relacje w kierunku Wrocławia oraz Jędrzychowic i Zgorzelca;

  • węzeł Legnica Zachód – połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 94 w kierunku Legnicy i Zgorzelca; 

  • węzeł Legnica Północ – połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą wojewódzką 323 w kierunku Legnicy i Kochlic; 

  • węzeł Lubin Południe – połączenie drogi ekspresowej S3 z obecną drogą krajową nr 3. 

Trasa na całym fragmencie jest dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, oraz z pasem awaryjnym. Wykonawcą odcinka był Budimex.

Podkreślamy, że droga została w poniedziałek „oficjalnie” (i z pompą) otwarta, bo de facto już 7 maja br., w ramach tymczasowej organizacji ruchu, udostępniono kierowcom 6,5-kilometrowy fragment pomiędzy węzłami Legnica Południe a Legnica Zachód (czyli połączenie z autostradą A4), a na 15-kilometrowym od węzła Legnica Zachód do miejscowości Chróstnik pod Lubinem kierowcy mogli jechać jednym pasem w każdą stronę.

droga ekspresowa S3 - fragmentydroga ekspresowa S3 - fragmenty GDDKiA

Co dalej z S3?

Kolejnymi fragmentami drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku kierowcy również mają pojechać jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności udostępniony na został kolejny na północ prawie 26-kilometrowy fragment pomiędzy węzłami Lubin Południe a Kaźmierzów. Jak podkreśla GDDKiA, wykonawca obecnie koncentruje się na pracach przy węźle Lubin Północ, gdyż udostępnienie tego węzła pozwoli na przekazanie do ruchu już zrealizowanego fragmentu trasy w pełni omijającej Lubin.

Wartość całego projektu pomiędzy jeszcze niegotowym odcinkiem pomiędzy węzłami Kaźmierzów a Lubin Południe oraz właśnie otwartego odcinka Lubin Południe – Legnica Południe wynosi 1 887 mln zł. Z tego 992 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Również kolejne odcinki S3 na północ - 33 km od Kaźmierzowa do Nowej Soli w województwie lubuskim - mają być gotowe jeszcze w tym roku. Dalej aż do Szczecina droga S3 jest już przejezdna, choć między Nową Solą a Zieloną Górą oraz na moście na Odrze w Cigacicach na północ od Zielonej Góry na razie tylko jednym pasem w każdą stronę. W pierwszym przypadku druga nitka ma być gotowa pod koniec 2018 r., zaś w przypadku mostu na Odrze - w 2019 r. Nie jest jeszcze gotowe także 70 km S3 między Szczecinem a Świnoujściem - ale to ma się zmienić do 2022 r.

Także do końca roku kierowcy powinni pojechać nowym fragmentem S3 na południe - od węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Stan zaawansowania rzeczowego inwestycji jest tutaj na poziomie ok. 80 proc. Koszt całego projektu wynosi ok. 900 mln zł. Potem pozostanie już tylko fragment od Bolkowa do granicy z Czechami. Ten odcinek ma być gotowy w 2023 r., jeszcze w 2018 r. planowane jest podpisanie umów na projekt i budowę tego fragmentu S3.

S3 od Świnoujścia aż do Czech

Docelowo droga ekspresowa S3 będzie miała długość ponad 520 km i połączy północny zachód z południowym zachodem kraju - zespół portów morskich Szczecin - Świnoujście z Lubawką, gdzie znajduje się granica polsko-czeska. Ogólnie S3 jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. Jej kontynuacją na terenie Republiki Czeskiej jest trasa D11.

***

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]