Niegdyś zazdroszczono Niemcom sieci dróg, mostów i linii kolejowych, dziś niszczeją one ze względu na upływ dziesięcioleci. Przekłada się to bezpośrednio na miejsca w światowych rankingach. I tak na przykład w rankingu konkurencyjności World Economic Forum Niemcy spadły na 15. pozycję pod względem jakości dróg, gdzie znalazły się tuż za Omanem i Portugalią.
Niemiecka infrastruktura się starzeje, a problemy z nią związane spektakularnie się mnożą. Przykładowo: ciężkie pojazdy zostały pozbawione możliwości korzystania z mostu autostradowego nad Renem między Leverkusen i Kolonią w 2016 r., co zmusiło tysiące ciężarówek do zmiany trasy.
Innym znakiem narastającego kryzysu infrastruktury jest otwarty w grudniu 2005 r. odcinek autostrady A20 przebiegający przez okręg wyborczy kanclerz Angeli Merkel, niedaleko Zur Kastanie. Prawie 13 lat później czteropasmowy odcinek autostrady zapadł się, gdy fundamenty ustąpiły w bagnistym podłożu.
Budowany w Berlinie nowy port lotniczy jest opóźniony z powodu problemów związanych z planowaniem o ponad sześć lat, przy czym koszty uległy podwojeniu do około sześciu miliardów dolarów. Budowana nowa stacja kolejowa w Stuttgarcie, której powstanie wzbudzało liczne kontrowersje, prawdopodobnie będzie opóźniona o cztery lata i przekroczy planowany budżet o cztery miliardy dolarów.
Kłopoty z infrastrukturą to ryzyko dla życia ludzkiego i problem dla uzależnionej od dobrze funkcjonujących sieci transportowych gospodarki. To również korki uliczne, które wygenerowały w ubiegłym roku ponad 60 miliardów euro strat wynikających z marnowania czasu pracy i opóźnień w dostawach.
Ogólna luka inwestycyjna dla niemieckich gmin, która nie obejmuje projektów krajowych i regionalnych, w 2017 r. wyniosła 159 miliardów euro, z czego aż około 25 proc. stanowi infrastruktura komunikacyjna.
Niemiecki resort transportu wskazuje, że stan blisko 11 proc. niemieckich mostów jest niezadowalający. Rząd Merkel wyrwał się ze snu po zaniedbaniach spowodowanych ograniczeniem wydatków w obliczu kryzysu zadłużenia w Europie. Zawarte na początku tego roku porozumienie koalicyjne przewiduje rekordowe inwestycje w infrastrukturę.