Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) cofnęła zezwolenie na świadczenie przez Fritz Group usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej. Spółka jest właścicielem internetowego e-kantoru Fritz Exchange, który ma problemy ze zwróceniem środków niektórym ze swoich klientów.
Ocena KNF jest jednoznaczna i mocna. W wydanym przez Komisję oświadczeniu czytamy:
"W wyniku analizy i oceny ustalonego w sprawie stanu faktycznego KNF stwierdziła:
a) spółka nie stosowała ochrony środków pieniężnych przyjmowanych od użytkowników na poczet wykonania transakcji płatniczych [...];
b) spółka nie zapewnia ostrożnego i stabilnego zarządzania działalnością objętą zezwoleniem na świadczenie usług płatniczych w charakterze KIP [...];
c) spółka, kontynuując działalność w zakresie usług płatniczych, stanowiłaby zagrożenie dla zaufania do systemu płatniczego".
- KNF wskazała w decyzji terminy i warunki zaprzestania świadczenia usług płatniczych. Mają one na celu zapewnienie natychmiastowego zaprzestania przyjmowania przez spółkę środków od klientów, przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości obsługi transakcji płatniczych związanych z wypłatą środków przechowywanych przez spółkę lub transferem tych środków na rachunki płatnicze prowadzone u innych dostawców - napisano w informacji Komisji.
Ostateczny termin rozwiązania przez Fritz Exchange stosunków prawnych wynikających z wszystkich zawartych umów płatniczych oraz zaspokojenie w sposób przewidziany prawem wszelkich roszczeń z tego tytułu wyznaczono na 31 grudnia 2018 r.
- Decyzja KNF w przedmiocie cofnięcia zezwolenia odnosi się wyłącznie do świadczenia przez Fritz Group usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej. Decyzja ta w szczególności nie zakazuje prowadzenia przez Fritz Group innej działalności gospodarczej, w tym internetowego (bezgotówkowego) kantoru wymiany walut, która nie podlega przepisom ustawy o usługach płatniczych i nadzorowi Komisji - podsumowano.
Czytaj też: KNF wydał najważniejszy raport od 19 lat. Przełomowe informacje o polskim sektorze bankowym
Problemy Fritz Exchange zaczęły się kilka tygodni temu. Jak już pisaliśmy część klientów e-kantoru nie mogła odzyskać wpłaconych pieniędzy. ledztwo w sprawie Fritz Exchange zostało już wszczęte przez prokuraturę w Krakowie. Ponadto doszło do blokady rachunków, dlatego serwis od tygodnia nie przyjmuje już wpłat od klientów.
(ISBnews)
***