Kraków bliżej metra. Podpisano właśnie istotną umowę w tej sprawie - studium wykonalności

Władze Krakowa podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Ten dokument to kluczowy etap procesu, który może doprowadzić do powstania metra w Krakowie.

Studium wykonalności opracuje firma  ILF Consulting Engineers Polska sp. z o.o. z Warszawy. Jej oferta o wartości ponad 9,47 mln zł została uznana za najkorzystniejszą w przetargu. Studium ma powstać do końca 2019 roku.

Metro w Krakowie - rusza przygotowanie dokumentów

- Prace przygotowawcze wymagają szeregu działań. Do tej pory przeprowadzono wstępne analizy, a teraz czas na opracowanie całościowej koncepcji wykonalności, uwzględniającej wiele czynników, od których budowa tego typu transportu jest uzależniona - powiedział prezydent Jacek Majchrowski.

Czym jest ten dokument? W największym skrócie ma odpowiedzieć na pytanie, czy budowa metra w Krakowie da się zbudować i czy nie będzie to zbyt drogie. Ma opisać między innymi kwestie techniczne, takie jak warunki geologiczne i problem kolizji z istniejącą infrastrukturą, plan trasy czy technologia wykonania tuneli i stacji. Studium wykonalności będzie też zawierać analizy finansowe i ekonomiczne, które pozwolą ocenić, czy miasto będzie w stanie zabezpieczyć środki na inwestycje z budżetu i innych źródeł (jak dofinansowanie z UE czy kredyty).

Długa droga do metra

Opracowanie studium nie oznacza, że metro na pewno powstanie, ale umożliwi podjęcie decyzji w tej sprawie. Nawet jeśli będzie ona pozytywna, do rozpoczęcia prac budowlanych jeszcze długa droga. Konieczne są decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych, program funkcjonalno-użytkowy i dopiero potem ogłoszenie przetargu na realizację, oczywiście trzeba będzie jeszcze znaleźć finansowanie.

Kraków na poważnie zaczął się zastanawiać nad wybudowaniem metra kilka lat temu. W 2014 roku przeprowadzono referendum w tej sprawie, w którym 55 proc. głosujących opowiedziało się za tą inwestycją. Miasto chciało zbudować jedną linię o długości 15 km, pojawił się też pomysł, by były to podziemne tramwaje.

Rok temu Kraków dostał unijne dofinansowanie kosztów związanych z przygotowaniem studium wykonalności - 1,37 mln euro, czyli około 60 proc.  kosztów tego dokumentu, które władze Krakowa szacowały wtedy na 2,37 mln euro (czyli równowartość około 10 mln zł).

Tydzień na Gazeta.pl. Tych materiałów nie możesz przegapić! SPRAWDŹ

Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]