Polacy kupują w niedzielę. Sprzedaż na stacjach paliw wzrosła o 30 proc.

Od marca do czerwca 2018, w porównaniu do takiego samego okresu 2017, sprzedaż produktów spożywczych na stacjach benzynowych wzrosła o blisko 30 proc. - wynika z analizy Nielsen. Tymczasem cały rynek rozwija się w tempie prawie sześć razy wolniejszym.

"Jeśli mielibyśmy wskazać kanał sprzedaży, który jest zwycięzcą ustawy o zakazie handlu w niedziele - z pewnością są to stacje benzynowe" - pisze w swojej analizie firma badawcza Nielsen. Dane potwierdzają tę tezę - w okresie od marca do czerwca 2018 r., w porównaniu do poprzedniego roku, sprzedaż produktów spożywczych w kanale stacji benzynowych wzrosła o prawie 30 proc., podczas gdy cały rynek rozwijał się w tempie +5,1 proc.

Przyczyn może być kilka, choćby taka, że Polacy coraz więcej kupują produktów "w drodze”. Ale czynnikiem, na który zwraca uwagę Nielsen, jest przede wszystkim funkcjonujące od marca ograniczenie handlu w niektóre niedziele.

Faktycznie, tylko w tym roku było już 18 niedziel "niehandlowych" (17 związanych z zakazem i jedna związana z Wielkanocą - 1 kwietnia), podczas których stacje paliw mogły normalnie działać. Do końca roku takich niedziel będzie jeszcze pięć. Jedna - 11 listopada - nawet i bez ustawy byłaby "niehandlowa", natomiast w grudniu sklepy będą otwarte nie tylko, jak zwykle, w pierwszą i ostatnią niedzielę w miesiącu (czyli 2 i 30 grudnia), ale także 16 i 23 grudnia. W ustawie zapisano bowiem, że zakaz nie obowiązuje "w kolejne dwie niedziele poprzedzające pierwszy dzień Bożego Narodzenia". W przyszłym roku niedziel "niehandlowych" będzie jeszcze więcej, bo zakaz nie będzie obowiązywał wyłącznie w ostatnią niedzielę miesiąca.

Ale wracając do stacji paliw - Nielsen zwraca uwagę, że już w 2017 r. wiele z nich testowało sprzedaż m.in. warzyw, owoców, czasem nawet mięsa. W czerwcu 2018 r. około 40 proc. stacji benzynowych sprzedawało produkty należące do kategorii nabiałowych, a w 2017 r. ten odsetek wynosił niespełna 17 proc.

W badaniu konsumenckim przygotowanym przez Nielsen na potrzeby raportu "Zakaz handlu - wolne niedziele" obserwujemy wzrost odsetka konsumentów, którzy na stacji benzynowej jako cel wizyty deklarują tankowanie + zakupy oraz tankowanie + zakupy + gastronomia. Wzrasta dość znacznie również odsetek konsumentów deklarujących, że zakupy robione na stacji benzynowej są zakupami do domu, a nie bezpośredniej konsumpcji

- informuje firma badawcza.

Wyniki Orlenu wszystko potwierdzają

W wynikach właściciela największej sieci stacji paliw w Polsce - PKN Orlen - również dokładnie widać zmiany preferencji zakupowych Polaków, spowodowanych także ograniczeniem handlu w niedziele. W wynikach za drugi kwartał koncern pokazał rekordowy zysk ze sprzedaży detalicznej, wyższy aż o 18 proc. rok do roku.

Na koniec czerwca br. PKN Orlen posiadał w Polsce 1771 stacji paliw, w tym 63 działających pod szyldem Bliska.

Czytaj więcej: Orlen zyskał na zakazie handlu w niedziele? Sklepy z rekordowymi wzrostami sprzedaży

***

Grzesiowski o zakazie szczepień: 'wrócą choroby zakaźne. Umieralność wzrośnie'

Więcej o: