Polacy chyba pokochali Black Friday. Dane na to wskazują. Prezenty pod choinką na bogato?

Sprzedaż detaliczna w listopadzie br. wzrosła o 6,9 proc. rok do roku - podał Główny Urząd Statystyczny. Prawdopodobnie Polaków w tym roku mocno skusiły promocje z okazji Black Friday czy Cyber Monday.
Zobacz wideo

Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 6,9 proc. rok do roku, spadła natomiast o 2,8 proc. w stosunku do października br. To dane w cenach stałych, czyli abstrahujących od inflacji.

.. GUS

Co wynika z tych danych? Po pierwsze - dodatkowe wolne 12 listopada raczej nie wpłynęło na zakupy Polaków. Kto miał coś kupić, zrobił to w inne dni.

Ekonomiści szczególną uwagę zwracają też na bardzo dużą dynamikę sprzedaży w listopadzie - ponad 11-procentową rok do roku - m.in. w dziedzinach "meble, rtv, agd", "tekstylia, odzież, obuwie" czy "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny". Bardzo możliwe, że więcej osób niż w poprzednich latach skusiło się na oferty z okazji Black Friday czy Cyber Monday (23 i 26 listopada). To właśnie m.in. na sprzęt elektroniczny, ubrania czy kosmetyki są produktami, na które pojawiało się najwięcej obniżek.

Te produkty to także często świąteczne prezenty. Możliwe więc, że część osób zakupy pod choinkę (ewentualnie na Mikołajki) zrobiło już w listopadzie. Tę tezę będzie można zweryfikować na podstawie danych o sprzedaży z grudnia.

Dane wskazują w naszej ocenie na coraz większą popularność w Polsce promocji w ramach Black Friday i pewną zmianę zwyczajów zakupowych w okresie przedświątecznym (większe znaczenie listopada kosztem grudnia)

- piszą ekonomiści PKO Banku Polskiego.

Listopadową sprzedaż detaliczną hamowała z kolei słaba dynamika w kategorii "pojazdy, samochodowe, motocykle i części" (-1,4 proc. r/r w listopadzie wobec 9,7 proc. w październiku). Co się dzieje?

Jest to efekt zgłaszanych przez koncerny motoryzacyjne znaczących opóźnień w certyfikowaniu aut w związku z wejściem w życie nowych norm emisji spalin od 1 września br. Dane dotyczące liczby rejestracji nowych samochodów osobowych wskazujące na tylko nieznaczny ich wzrost (2,1proc. r/r w listopadzie wobec -1,5 proc. w październiku) potwierdzają taką ocenę

- piszą eksperci Credit Agricole. - Uważamy, że w horyzoncie kilku miesięcy wspomniane ograniczenia ustąpią, co będzie miało pozytywny wpływ na sprzedaż detaliczną w Polsce - dodają ekonomiści z banku.

Więcej o: