SpaceX z misją GPS nowej generacji. Pierwszy taki kontrakt w historii firmy Elona Muska

Rakieta Falcon 9 wyniosła na orbitę satelitę nawigacyjnego GPS III. Zlecenie dla amerykańskich sił powietrznych to sukces Elona Muska. Jego SpaceX przez lata próbował wbić się na ten lukratywny rynek.
Zobacz wideo

Rakieta SpaceX wystartowała z wartym około pół miliarda dolarów satelitą w niedzielę z Przylądka Canaveral na Florydzie. Po niespełna dwóch godzinach satelita znalazł się na miejscu - misja zakończyła się tym samym sukcesem. Z uwagi na charakter zlecenia, nie przeprowadzono próby lądowania na Ziemi części rakiety, która w zamyśle ma być wielokrotnego użytku.

GPS III to wyprodukowany przez koncern Lockheed Martin satelita nawigacyjny trzeciej generacji. Jest zaprojektowany tak, by pracować przez 15 lat (obecne miały w założeniu działać przez 12 lat). Łącznie do 2032 roku na orbicie ma znaleźć się konstelacja 32 takich satelitów. Elon Musk w ten sposób wszedł na rynek atrakcyjnych zleceń militarnych. Do tej pory monopol na takie misje miał United Launch Alliance, wspólne przedsięwzięcie Lockheeda i Boeinga.

Niedzielna misja była 21. w tym roku dla SpaceX. Firma pobiła własny rekord z ubiegłego roku, kiedy przeprowadziła 18 startów. W przyszłym roku stoi przed nią spore wyzwanie - wyścig o to, która prywatna firma jako pierwsza wyśle ludzi w kosmos. Poza SpaceX biorą w nim udział  Boeing, Virgin Galactic i Blue Origin.

Więcej o: