Resort przeprowadził testy przy współpracy z przedstawicielami MSWiA, PWPW i Centralnym Ośrodkiem Informatyki.
Praktyczne użycie nowego dowodu z warstwą elektroniczną sprawdzono w Urzędzie Miejskim w Ełku.
Chodziło o to, by sprawdzić działanie dokumentu w realnych warunkach, w jakich będzie on w rzeczywistości używany. (...) Wszystkie testowane scenariusze przebiegły pomyślnie i potwierdziły, że wszystko działa tak jak powinno. Finalizujemy wreszcie projekt, który powinien być zakończony już wiele lat temu
– podsumował Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.
Dalsze testy będą przeprowadzane w kolejnych tygodniach w kilkudziesięciu innych miastach. Od 28 stycznia urzędnicy będą szkoleni przy wsparciu COI. Wnioski o e-dowód ruszą 4 marca. W związku ze stopniową wymianą dokumentów dotychczasowe dowody zachowają ważność. Realizacja dokumentów z warstwą elektroniczną jest kontynuacją nieukończonego w pierwotnym terminie projektu pl.ID. Zapoczątkowano go w 2008 r. Użycie e-dowodu ma w zamyśle przypominać płatność kartą zbliżeniową. Pozwoli na m.in. na wykorzystanie nowego dowodu przy korzystaniu z usług elektronicznych w urzędach, służbie zdrowia czy w relacji z podmiotami komercyjnymi. Z e-dowodem będziemy mogli np. szybko i bezpiecznie zarejestrować się w urzędzie lub przychodni, a także automatycznie przejść przez bramkę na lotnisku na terenie UE. Oporni będą mogli korzystać z nowego dowodu w taki sam sposób, jak z dotychczasowego dokumentu.