Wciskają nam cudowne maty i magiczne garnki. UOKiK bierze się za firmy organizujące pokazy. Są kary

Zaproszenie na pokaz pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup -UOKiK postanowił ukrócić nieuczciwe praktyki przedsiębiorców.
Zobacz wideo

Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe działania firm podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem. Zapraszają na spotkania, których rzekomym celem są bezpłatne badania, a w rzeczywistości odbywa się tam sprzedaż produktów. UOKiK postanowił wziąć się za te nieuczciwe praktyki.

Urząd poinformował o nałożeniu kar na jedną z firm prowadzącą taką działalność, jak również o wszczęciu postępowania wobec trzech innych firm organizujących pokazy.

Są pierwsze kary

Pierwszą firma, która trafiła pod lupę UOKiK to ACS Medica ze Śremu. Prowadziła ona sprzedaż na pokazach. W ofercie miała matę ACS MED oraz Aplikator Magnetic Forte. Firma, dzwoniąc z zaproszeniem na prezentację, wprowadzała konsumentów w błąd. Informowała, że celem spotkania są bezpłatne badania medyczne. W rzeczywistości chodziło o prezentację oferty i sprzedaż. Konsumenci, kupując aplikator, otrzymywali również  broszurę informującą o właściwościach wody strukturyzowanej.

Materiały rozdawane konsumentom wprowadzały w błąd co do właściwości wody, która została poddana działaniu urządzenia. Ustaliliśmy, że przedsiębiorca nie wiedział, czy prezentowane informacje zostały poparte badaniami klinicznymi. Co więcej, oświadczył, że nie potwierdził ich producent

– mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

UOKiK zakazał firmie tych praktyk. Kara za wprowadzenie  w błąd wyniosła prawie 72 tys. zł. Ponadto o decyzji UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów,  którym sprzedał produkty między 7 marca 2017 r. a 19 grudnia 2018 r.

To nie pierwsze postępowanie wszczęte przez wobec ACS Medica. Wcześniej UOKiK zakwestionował dzwonienie do konsumentów, mimo brak  wcześniejszej zgody. Firma zaniechała stosowania tej praktyki. Dało to podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła prawie 6,5 tys. zł.

.. UOKiK

Trzy kolejne firmy pod lupą

UOKiK prowadzi też postępowania przeciw dwóm spółkom: Vitaldream z Białych Błot i  R.A.M. Polska z Opalenicy. Obie prowadzą sprzedaż na pokazach i mają w ofercie Aplikator Pola Magnetycznego. Urząd podejrzewa, że wskazane spółki wprowadzają konsumentów w błąd co do możliwości zakupu tego urządzenia w ramach promocji.

Kolejne postępowanie dotyczy spółki Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania, która sprzedaje m.in. maty wibracyjne, odkurzacze piorące, zestawy naczyń czy materace rehabilitacyjne. W jej imieniu firmy telemarketingowe CSV Group oraz Keycraft - obie z Poznania, posługując się wprowadzającym w błąd hasłem wywoławczym: „Dzwonię z firmy RELAX LUX” (przy czym na rynku polskim nie funkcjonuje firma o takiej nazwie) zapraszają na prelekcje dotyczące ochrony zdrowia pod pretekstem odebrania darmowego upominku, tj. kamerki samochodowej HD, wyciskarki do owoców.

W rzeczywistości to pokaz, w czasie którego część produktów klienci rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie, w ramach losowania „nagrody głównej”. Jednak aby otrzymać „nagrodę” trzeba nabyć inny produkt za kilka tysięcy złotych – najczęściej materac rehabilitacyjny. Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg wynika też, że konsumenci nie otrzymują kopii wszystkich dokumentów zawierając umowę kredytu. Co więcej, sprzedawca sugeruje, że nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy. Takie działania mogą stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

UOKiK podkresla, że prowadzone postępowania mogą zakończyć się nakazem zmiany praktyki i karami finansowymi w wysokości do 10 procent obrotu przedsiębiorców.