Paczkomaty mogą mieć konkurencję. Poczta Polska chce uruchomić własną sieć maszyn do odbioru przesyłek

Paczkomaty doczekają się konkurencji. Poczta Polska ma zbudować własną sieć automatów do odbierania przesyłek. Z narodowym operatorem współpracować ma Allegro, Orlen i duński producent maszyn. Poczta poinformowała nas, że w I kwartale 2019 r. klienci zamówili więcej przesyłek odbieranych w puntach niż w całym I półroczu 2018 r.
Zobacz wideo

Paczkomaty, jeden z najbardziej udanych projektów InPostu, należącego do firmy Integer, mogą doczekać się konkurencji. Poczta Polska zamierza bowiem zbudować własną sieć służącą do odbioru paczek - pisze "Rzeczpospolita". 

Narodowy operator pocztowy miałby współpracować zarówno z Orlenem jak i Allegro. W tym roku mogłoby powstać 200 nowych urządzeń. Dostarczyć ma je SwipBox - duńska firma budująca maszyny paczkowe. 

Jeden z "paczkomatów" poczty Polskiej został już uruchomiony w Warszawie. Jak informowało metrowarszawa.gazeta.pl urządzenie stworzone we współpracy z firmą Pakomatic działa  trochę inaczej od znanego nam pierwowzoru. Jest dostępne dla mieszkańców konkretnego bloku. 

Poczta: mamy 11,5 tys. punktów odbioru

Poczta Polska w przesłanym do naszej redakcji stwierdziła, że w ramach zaktualizowanej strategii na lata 2019–2023 stawia na zwiększenie przychodów nie tylko z logistyki, ale przede wszystkim z eCommerce i usług paczkowych. 

Rozszerzamy możliwości odbioru przesyłek oferując klientom największą w Polsce sieć  click & collect, w której już funkcjonuje ok. 11,5 tys. punktów: placówek Poczty Polskiej, Kiosków RUCH S.A., stacji PKN Orlen i sklepów sieci Żabka. Sieć będzie rozbudowana o kolejne punkty odbioru przesyłek w agencjach pocztowych, sklepy Żabka oraz urządzenia do wydawania przesyłek

- czytamy w komunikacie.

Przywiązujemy wagę do nowoczesnych rozwiązań, które pozwolą klientom w jak największym stopniu korzystać z naszych, usług, nie wykluczamy żadnych nowinek technologicznych, które sprawdzą się w naszej sieci odbioru w punkcie. Zależy nam na łatwym, przyjaznym dostępie do naszych usług, które oferujemy klientom eCommerce i paczkowym w formie jak najbardziej zdywersyfikowanej. Na koniec roku 2019 nasza największa w Polsce sieć click & collect ma liczyć co najmniej 12,5 tys. punktów odbioru. 

Rekordowy kwartał Poczty

Biuro prasowe Poczty poinformowało nas, że jej klienci zamówili w I kwartale 2019 r. więcej przesyłek do sieci Odbiór w Punkcie niż w całym I półroczu 2018 r. Dane Poczty Polskiej wskazują, że usługa click&collect, czyli odbiór paczek w dogodnych lokalizacjach cieszy się coraz większą popularnością klientów. Co czwarta paczka nadana w sieci Poczty Polskiej trafia do punktów odbioru.

Ponadto kupujący przez internet odebrali  w punktach dwukrotnie więcej paczek niż w ubiegłym roku. W każdym miesiącu pierwszego kwartału 2019 roku wolumen paczek osiąga co najmniej siedmiocyfrowy wynik, a dynamika przekracza 200 proc. 

Sieci sklepów też chcą automatów

Warto przypomnieć, że to automaty, których operatorem są Duńczycy działają w niektórych sklepach sieci Biedronka. W zeszłym roku automatów było niewiele, bo ok. 50. Plany zakładały, że wkrótce działać ma jednak cztery razy tyle. Docelowo takich urządzeń ma być w Polsce 300

Z wcześniejszych doniesień wiemy też, że urządzenia do odbioru paczek mogą też pojawić się przy marketach sieci Lidl. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że niemiecka sieć otwiera już jutro polską wersję swojego sklepu internetowego. 

InPost liderem

Z danych opublikowanych przez InPost wynika, że Polacy coraz częściej korzystają z Paczkomatów. Cała firma odnotowała wzrost wynoszący 52 proc., dostarczyła w zeszłym roku 86 mln przesyłek. Sieć Paczkomatów wzrosła natomiast do blisko 4500 automatów. 

Czytaj też: Biedronka chce powalczyć z InPostem. Sieć będzie testować maszyny paczkowe w sklepach

InPost wylicza, że rynek e-commerce w Polsce rośnie w tempie 20 proc. rocznie. Firma chce skorzystać z tego trendu m.in. dzięki finansowaniu zdobytemu od amerykańskich inwestorów. KKR, fundusz inwestycyjny, w zeszłym roku zdecydował się przekazać na rozwój Paczkomatów aż 125 mln euro

Nie zmieniamy naszej długofalowej strategii. Zamierzamy być numerem jeden w Polsce i jesteśmy na najlepszej drodze, aby ten plan zrealizować

- powiedział Rafał Brzoska, prezes InPost, cytowany w komunikacie spółki podsumowującym miniony rok. Wyjaśnił też, że dostawy zrealizowane za pośrednictwem Paczkomatów wzrosły o 56,3 proc., a przez Kuriera InPost o 45,5 proc. Poczcie może być trudno konkurować z firmą, która osiągnęła taki poziom dynamiki wzrostu.