Polacy masowo przekraczają prędkość. 111 nowych fotoradarów ma zmniejszyć liczbę wypadków

Na polskich drogach ma pojawić się ponad sto nowych fotoradarów. Główny powód to wciąż wysoka liczba wypadków drogowych, których przyczyną jest nadmierna prędkość.
Zobacz wideo

Kierowcy już wkrótce będą musieli częściej zdejmować nogę z gazu. Inspekcja Transportu Drogowego planuje bowiem instalację fotoradarów w 111 nowych lokalizacjach. Oprócz tego na polskich drogach pojawi się 258 nowych urządzeń rejestrujących wykroczenia. Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" wymiana ma nastąpić w ciągu najbliższych dwóch lat.  

Czytaj też: Mapy Google będą ostrzegać o ograniczeniach prędkości i fotoradarach

Według ITS powodem większości wypadków jest w Polsce nadmierna prędkość, a pojawienie się fotoradaru skutecznie skłania kierowców do zmniejszenia prędkości. W zeszłym roku na polskich drogach doszło łącznie do 32 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 2800 osób, a ponad 37 tys. zostało rannych. 

W Polsce jest mało fotoradarów

Polskie drogi pod względem liczby fotoradarów  odbiegają od zachodnich. W naszym kraju funkcjonuje 431 urządzeń.  W Niemczech jest ich blisko 4000, w Wielkiej Brytanii ponad 5500, we Włoszech blisko 6000. Średnio na 10 tys. km dróg w Polsce jest 11 fotoradarów, w Wielkiej Brytanii 72, w Szwecji 76, w Szwajcarii 54. Pod względem zagęszczenia Polska jest na 12 miejscu w Europie. Jak podaje Yanosik, na na 1000 km kwadratowych w Polsce przypada średnio 1,53 fotoradaru. W Belgii 37,6, Wielkiej Brytanii 22,7, a we Włoszech 19,52. 

Prędkość kluczowa dla śmiertelności

Jak podaje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, prędkość jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ryzyko zaistnienia wypadków drogowych i skalę ich skutków. Wzrost średniej prędkości o zaledwie pięć procent podnosi szacunkowy wzrost wypadków śmiertelnych o aż 20 proc. 

W przypadku zderzenia czołowego, w których samochody poruszają się z prędkością przekraczającą 90 km/h, prawdopodobieństwo wypadku śmiertelnego wynosi 90 proc. Zderzenie boczne daje takie same prawdopodobieństwo śmiertelności przy prędkości zaledwie 70 km/h, a potrącenie pieszego lub rowerzysty przy prędkości 50 km/h.

Działajmy z Greenpeace na rzecz ochrony dzikiej przyrody. Jeśli chcesz pomóc - wpłać datek >>

embed
Więcej o: