Spóźnienia pociągów. Będą kary dla winnych. Kolejarze krytykują projekt ministerstwa

Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić kary dla przewoźników i zarządców torów za spóźnienia pociągów. Projekt nowelizacji ustawy nie spodobał się m.in. władzom PKP, które zaznaczają, że "jeszcze długo będziemy mieli do czynienia z dużymi ograniczeniami w płynnym prowadzeniu ruchu", a kary wpłyną na pogorszenie konkurencyjności pociągów.
Zobacz wideo

W pierwszym kwartale tego roku ponad 93 procent pociągów pasażerskich poruszało się zgodnie z rozkładem jazdy. Jak podaje "Puls Biznesu" poprawa punktualności pociągów (rok temu było to 90 proc.)  jest poniekąd wynikiem zmian w sposobie ustalania opóźnień, które liczone są teraz za przyjazd po 6 minutach po czasie (wcześniej opóźnienie liczono po 5 minutach).

Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzenia kar za opóźnienia pociągów

Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało właśnie, że motywacją do dalszej poprawy tych statystyk może być wprowadzenie kar. Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym i restrukturyzacji PKP ma je nakładać na przewoźników kolejowych lub zarządców, którzy powodują opóźnienie pociągu. Kary nie zostaną naliczone w przypadkach niezależnych takich jak wejście pieszych czy wjazd auta na tory, albo wypadków z udziałem zwierząt. 

Z pomysłem resortu mają jednak problem kolejarze - nie chcą płacić za opóźnienia pociągów, zwłaszcza te wynikające np. z prac modernizacyjnych czy remontów. Przykładowo, szef PKP Cargo Czesław Warsewicz jest zdania, że obciążenia finansowe "stawiają transport kolejowy w niekorzystnej pozycji w stosunku do transportu drogowego, a nakładanie kolejnych kar przewoźnikom kolejowym w oczywisty sposób negatywnie wpłynie na konkurencyjność transportu kolejowego". 

Z kolei władze PKP PLK chcą, by zmiany wprowadzone przez nowelizację obowiązywały dopiero po wejściu w życie rozkładu jazdy na lata 2020/2021. 

Opóźnienie pociągu - kiedy pasażerom przysługuje rekompensata?

Zgodnie z komunikatem Urzędu Transportu Kolejowego 60 minutowe opóźnienie pociągu powoduje obowiązek wypłaty rekompensaty dla pasażerów przez przewoźnika. Za opóźnienie wynoszące od 60 do 119 minut obowiązuje zwrot 25 procent ceny biletu. Połowa kwoty biletu zwracana jest tym pasażerom, których pociąg opóźnił się o 120 minut lub więcej. W tym celu jednak konieczne jest złożenie pisemnej reklamacji w kasie biletowej danego przewoźnika, na poczcie lub za pomocą formularza na stronie przewoźnika. Pasażer powinien jednoznacznie zaznaczyć, że chce wypłaty rekompensaty w formie pieniężnej - inaczej przewoźnik zrealizuje rekompensatę poprzez bon zniżkowy na zakup kolejnego biletu. Dodatkowo każdy pasażer może dochodzić odszkodowania za naprawę szkody, która wniknęła z powodu opóźnienia pociągu - w tym celu jednak należy udowodnić stratę materialną. Reklamacje rozpatrywane są indywidualnie w terminie do 30 dni.