Wiceminister infrastruktury Rafał Weber poinformował 16 lipca o aktualnym stanie prac związanych z Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Przypomniał także, że rząd PiS zwiększył dotychczasowy budżet na budowę nowych dróg ze 107 do 135 mld zł. Czas jednak ucieka. Program przewiduje spełnienie planu do 2023 r., podczas gdy 1363 km dróg nadal czeka na wybudowanie.
Obecnie zrealizowano lub znajduje się w realizacji blisko 70 proc. zadań stanowiących 65 proc. łącznej długości planowanych dróg. Wydatki z krajowego funduszu drogowego zrealizowane lub w realizacji konsumują 60 proc. ogólnego limitu 135 mld zł
- powiedział w Sejmie wiceszef resortu infrastruktury.
Rafał Weber poinformował ponadto, że ukończono projekty 58 odcinków o łącznej długości 820 km za 28 mld zł. Inwestycje będące aktualnie w realizacji to 108 odcinków o łącznej długości 1363 km, o wartości 54 mld zł. Dodatkowo prowadzone są też prace przetargowe na realizację ośmiu odcinków o długości 113 km, które mają kosztować prawie pięć mld zł.
Pracujemy też nad przygotowaniem kolejnych odcinków po to, aby móc je sprawnie realizować przy zabezpieczeniu środków finansowych. To 65 odcinków o łącznej długości ponad 1000 km i wartości ponad 48,5 mld zł
- podał Rafał Weber.
Finalnie polska sieć autostrad i dróg ekspresowych ma mieć długość 7650 km, w tym dwa tys. km samych autostrad. W tym momencie plan dla ekspresówek zrealizowany jest w ok. 39 proc. - zakończono budowę 2200 km założonej łącznej długości. Wiceminister infrastruktury podkreślał, że do użytkowania oddano 3838 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638 km autostrad, czyli 82 proc. zaplanowanej infrastruktury.
W roku 2020 ogłosimy przetarg na ponad 111 km autostrad, a w przyszłej perspektywie pozostanie nam do zbudowania tylko jeden odcinek autostrady o długości 32 km
- zapewnił wiceminister Weber.
W 2007 r. oddano 366 km dróg (autostrad, dróg ekspresowych oraz krajowych o wyższym standardzie), a w 2008 - 438 km. Rok później było to 406 km, w 2010 r. - 346 km, a w 2011 - 424 km. Rekordowym był rok mistrzostw Europy w piłce nożnej. W 2012 r. przybyło aż 660 km dróg. W 2013 r. było to 383 km, w 2014 r. 330 km, a w 2015 nastąpił drastyczny spadek w pracach - oddano raptem 84 km dróg. W 2016 r. poprawiono ten wynik do 137 km dróg, by w 2017 r. osiągnąć wynik 355 km nowych dróg. Rok 2018 r. to 321 nowych dróg, zaś 2019 r. to kolejny spadek. Od początku roku oficjalnie oddano 55 km nowych dróg.
Na nierówne tempo prac przy budowie nowych dróg z pewnością miały wpływ zerwane przez GDDKiA w ciągu ostatnich miesiącach umowy z wykonawcami, jak miało to miejsce w przypadkach S3, S5, A1 czy odcinka S61, gdy w czerwcu GDDKiA zerwała umowę z włoską firmą Impresa Pizzarotti, która miała nie wywiązywać się z kontraktu.