Linie lotnicze chcą usunąć toalety, by zmieścić 460 pasażerów. Wielu to zniesie. Za tańszy bilet

Linie lotnicze walcząc o zysk są w stanie zrobić wiele, by zmieścić w samolocie jeszcze więcej pasażerów. Najnowszy pomysł to usunięcie z maszyn A330neo kuchni i toalet. Zdaniem ekspertów część podróżnych zgodzi się na tego typu dyskomfort. W imię niższej ceny.
Zobacz wideo

Linie lotnicze Cebu, największy tani przewoźnik na Filipinach, zapowiedziały, że w samolotach Airbus A330neo zamierza upchnąć aż 460 pasażerów. By dokonać tego imponującego - przynajmniej pod względem ergonomii - zadania, planuje usunąć z pokładu kuchnie i toalety - donosi Bloomberg

Dołożenie 20 siedzeń ma przynieść linii dodatkowy zysk. Dlaczego jednak pasażerowie mieliby godzić się na podróż w gorszych warunkach? Wyjaśnia to Janet Bednarek, historyk lotnictwa z Uniwersytetu w Dayton.

Mniejsza odległość pomiędzy siedzeniami jest mniej kontrowersyjna w Azji. Częściowo przez to, że Azjaci są po prostu mniejsi niż Europejczycy czy Amerykanie.

- stwierdziła

Kiedy przeciętna osoba jest mniejsza, wielkość miejsca traci znaczenie. Wiele osób jest w stanie zrezygnować z komfortu w zamian za niższą cenę biletu.

- wyjaśniła. 

Mathieu De Marchi z firmy Landrum & Brown zajmującej się rynkiem lotniczym przestrzega, że trend na zmniejszanie miejsc, który rozpoczął się w latach 2000, będzie w następnej dekadzie jeszcze bardziej widoczny. 

Bloomberg wyjaśnia, że branża lotnicza cierpi nie tylko na brak miejsca na nogi pasażerów - brakuje pilotów, mechaników, lotnisk oraz pieniędzy. Konkurencja sprawiła, że ceny biletów na niektórych trasach spadły w dekadę o połowę. 

Azjatycki rynek lotniczy rośnie w tempie 100 mln pasażerów rocznie. W Polsce również mamy do czynienia ze wzrostami, chociaż, co oczywiste, nie tak imponującymi. Z raportu „Prognozy dla rynku lotniczego 2019” PwC wynika, iż większość lotnisk regionalnych w Polsce odnotowała wzrost ruch o 15 proc. Oznacza to, że liczba pasażerów w skali roku przekroczyła 45 mln.

Polski sposób na rosnącą liczbę pasażerów

W Polsce odpowiedzią na wzrost popularności usług lotniczych jak na razie przede wszystkim ma być rozbudowa lotnisk. Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma się rozpocząć w 2021 r. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30-35 miliardów złotych. Docelowo port ma obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie.

Czytaj też: Przestarzałe, awaryjne, problematyczne. Pięć samolotów, którymi zdecydowanie nie chcielibyście lecieć

Zmniejszanie miejsca na nogi nie jest specjalnością azjatyckich przewoźników. Na początku 2016 roku flotę Lufthansy zasilił pierwszy samolot Airbus A320neo. Zamontowano w nim 180 miejsc, o 12 więcej, niż w maszynach A320 wcześniejszej generacji, latających w barwach niemieckiego przewoźnika. Rok później linie American Airlines w klasie ekonomicznej zmniejszyły w samolotach Boeing 737 Max miejsce na nogi z 31 do 29 cali (79 cm do 74 cm).

Więcej o: