Na czym Polacy oszczędzają? Będziemy jeździć aż do skutku, byle nie zapłacić za parking

Ponad połowa Polaków deklaruje, że kupuje głównie na promocjach. Aż 40 proc. będzie jeździło autem tak długo, aż znajdzie darmowe miejsce parkingowe. Co trzeci Polak niemal nie daje napiwków. Takie rezultaty przynosi badanie "Zwyczaje finansowe Polaków", przeprowadzone na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej BIG Infomonitor.
Jak pokazuje badanie CBOS, co dziesiąty Polak jest niezadowolony ze swoich perspektyw finansowych na najbliższy czas, a aż 40 proc. liczy na poprawę swojej sytuacji finansowej jeszcze w tym roku. Cały czas wiele osób musi myśleć co zrobić, aby na wszystko wystarczyło. Wpływa to na codzienne zachowania, kształtuje nawyki zakupowe i zachowania związanie z wydawaniem pieniędzy

- tłumaczy BIG Infomonitor. Badanie "Zwyczaje finansowe Polaków" pokazuje, gdzie Polacy szukają choćby drobnych oszczędności. 

Promocje przede wszystkim

Spośród kilku "zwyczajów" finansowych, najwięcej osób utożsamia się z robieniem zakupów głównie na promocjach, i to niezależnie od miejsca w Polsce, płci czy wieku. Ten rezultat raczej nie zaskakuje.

Niespodzianką może być natomiast odsetek osób deklarujących, że zawsze szuka bezpłatnych miejsc do parkowania. Robi tak aż 40 proc. badanych. Oczywiście wiele zależy zapewne np. od tego, czy musimy zaparkować samochód na wiele godzin np. gdy idziemy do pracy, czy tylko na chwilę, żeby podejść do urzędu. Niemniej - badanie wskazuje, że 40 proc. osób woli poświęcić więcej czasu, żeby znaleźć bezpłatne miejsce do zaparkowania, niż stanąć szybko na miejscu, za które będzie trzeba zapłacić. Pieniędzy na parking szczególnie żal młodym kierowcom, między 18. a 24. rokiem życia (48 proc.). 

.. BIG Infomonitor

Innym popularnym sposobem na oszczędności jest niedawanie napiwków. Prawie nie daje ich więcej niż co trzeci badany, w tym niemal co drugi emeryt i osoba w wieku 18-24 lata. Szanse na napiwek rosną, gdy klientem jest osoba w wieku 35-54 lata - tutaj drobnych nie wyciąga "tylko" ok. 26-28 proc. osób. Z badania wynika też, że rzadziej na napiwki mogą liczyć kelnerzy np. w województwach kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim oraz wielkopolskim (ok. 40 proc. "odmów" napiwków), częściej np. na Podlasiu (tu 23 proc. osób deklaruje, że nie daje napiwków).

Co piąty palacz oszczędza nie częstując innych papierosem (częściej nie częstują starsze osoby), kilkanaście procent nie jest zwolennikiem przekazywania środków na cele charytatywne czy kupowania w sieci, gdy przesyłka jest płatna.

Omawiane badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2018 r. na zlecenie BIG InfoMonitor przez Quality Watch, techniką komputerowo wspomaganych wywiadów internetowych, na reprezentatywnej próbie 1296 dorosłych mieszkańców Polski.

>>> Zbliża się początek roku szkolnego. To dla rodziców czas dużych wydatków. Jak zaoszczędzić na wyprawce szkolnej? Podpowiadamy

Zobacz wideo
Więcej o: