Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego wprowadził w życie procedurę, w której to on zajmuje się klientami niewypłacalnego biura podróży Neckermann Polska. Około 1,8 tys. klientów Neckermann Polska wróciło już do kraju. Poza granicami zostało około 1,8 turystów, a największa grupa wróci do Polski 2 października. W najbliższą niedzielę planowany jest powrót około 500 osób. Cała operacja związana z powrotami ma zostać zakończona do 6 października.
- Do 1 października turyści normalnie będą wracać do kraju w lotach, które były zarezerwowane i opłacone jeszcze przez Neckermann Polska. Od 1 października, nie wszystkie loty są opłacone, ale my będziemy to organizować tak, żeby turyści mogli wrócić w planowanych terminach - mówi w rozmowie z Next.gazeta.pl Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora departamentu turystyki mazowieckiego urzędu marszałkowskiego.
We wtorek informowaliśmy o tym, że niektórzy turyści byli wyrzucani z nieopłaconych hoteli. W wielu przypadkach skończyło się to koniecznością przeniesienia do innych hoteli. Teraz takie sytuacje zdarzają się już rzadko twierdzą przedstawiciele urzędu. - Wczoraj w Egipcie mieliśmy taką sytuację, że turystów nie chciano wypuścić na transfer. Po zapłaceniu gwarancji i po rozmowie z konsulem sprawa została pozytywnie rozwiązana - dodała Stelmańska.
Turyści mogą kontaktować się z departamentem turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego pod numerami telefonu +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41. Mogą także pisać pod adres e-mail: dkpit@mazovia.pl. Wszyscy Klienci Neckermann Polska w celu zaspokojenia swoich roszczeń mogą zgłaszać się do WP P&C, oddział w Polsce (Allianz Partners) pod numerem telefonu: +48 22 522 29 00.
Cała operacja ściągania turystów Neckermann Polska może kosztować nawet kilkanaście milionów złotych. Koszty mają zostać pokryte miedzy innymi z polisy ubezpieczeniowej biura podróży. Główna gwarancja Neckermann Polska opiewa na 25 mln zł. Gdyby tych pieniędzy nie wystarczyło, to koszty zostaną pokryte z funduszu turystycznego, na który zrzucają się wszyscy klienci biur podróży.
Środki z gwarancji przeznaczone mogą być na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej (np. opłata za hotel i wyżywienie do końca pobytu), pokrycie kosztów powrotu i prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu do kraju turystów w przypadku, gdy organizator go nie zapewnił.
Klienci Neckermann Polska, którzy mieli zaplanowane wakacje mogą także dochodzić zwrotu pieniędzy w ramach polisy ubezpieczeniowej. Dla osób, które miały wylecieć i dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd została uruchomiona infolinia do zgłaszania roszczeń działającą w godzinach 8:00-16:00:
+48 22 563 11 00 oraz adres mailowy: nm.odwolanie@allianz.com.
W poniedziałek, najstarsze biuro podróży na świecie Thomas Cook ogłosiło bankructwo. Firma istniała od 1841 roku i zatrudniała 21 tys. osób. Poza granicami krajów znalazło się 600 tys. klientów, w tym 150 tys. Brytyjczyków. Biuro z problemami zmagało się od kilkunastu miesięcy. Kłopoty Neckermann Polska to właśnie efekt upadłości Thomas Cook, który był właścicielem Neckermanna w Niemczech, a ten z kolei był udziałowcem polskiego oddziału. Firma ogłosiła niewypłacalność wczoraj w godzinach przedpołudniowych, ale już we wtorek odwołała wszystkie loty i zawiesiła możliwość rezerwacji. Kolejnym krokiem, który ją czeka, jest zgłoszenie wniosku o upadłość.