Polskie TGV? Francja pomoże nam zbudować Kolej Dużych Prędkości. Dołoży się Komisja Europejska

Polska spółka CPK ma wejść we współpracę z francuskimi kolejami SNCF, które będą nam doradzać w procesie wytyczania tras dla szybkich kolei. W tej materii Francuzi mają bardzo duże doświadczenie. Udział SNCF w projekcie polskiej Kolei Dużych Prędkości (KDP) ma być współfinansowany przez Komisję Europejską (KE).

Unia Europejska wesprze Polskę w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych. Umowa zostanie zawarta na półtora roku, a wartość dofinansowania ze strony Brukseli wyniesie od 2,1 do 3 mln zł. Wynagrodzenie za usługę konsultacyjną na rzecz naszego kraju Koleje Francuskie SNCF otrzymają od Komisji Europejskiej - potwierdziła spółka CPK. I chociaż to ona będzie głównym beneficjentem współpracy, to podkreśla, że skorzystają na niej pośrednio także PKP Intercity, PKP PLK, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury.

Projekt CPK i Ministerstwa Infrastruktury dotyczy wymiany know-how i wspierania zdolności instytucjonalnej do budowy KDP w Polsce. Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP, uwzględniające specyfikę rynku polskiego

- powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Współpraca z unijnym dofinansowaniem

Dzięki współpracy z francuskimi kolejami SNCF spółka CPK liczy, że uda się w Polsce szybciej wdrożyć standardy techniczne i organizacyjne dla KDP. Może to także usprawnić przetargi dla projektu pod kątem technologicznym. CPK zajmuje się przygotowaniami do budowy portu przesiadkowego w Baranowie, a prócz budowy samego lotniska, będzie także odpowiedzialna za realizację nowych tras kolejowych - w tym szybkiej linii między Warszawą a Łodzią. Program Kolejowy CPK wpisuje się w założenia "Zielonego Ładu", wizję europejskiej polityki transportowej - uwzględniającą niskoemisyjny charakter kolei, czy optymalizację zużycia energii - co przekonało KE do dofinansowania współpracy polsko-francuskiej.

Zakładamy, że współpraca polsko-francuska pod parasolem Brukseli będzie miała charakter „win-win”, czyli że korzyści będą obustronne. Ponadto za sprawą otwarcia się Polski na francuskie doradztwo, polskie firmy kolejowe zostaną włączone w łańcuch dostaw na rzecz projektu i uzyskają łatwiejszy dostęp do wspólnego rynku

- podsumował Marcin Horała.

>>> Po co jest program PPK? "Chodzi o zwiększenie oszczędności Polaków, ale czy nie chodzi o zebranie kapitału na CPK?"

Zobacz wideo

Wielomilionowy projekt CPK

Wstępne dofinansowanie, które przyznano Polsce dla projektu to ponad 17 mln zł. "W skład programu budowy CPK wchodzą inwestycje w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć 1600 km nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie KDP), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut" - podała spółka. Nowe odcinki torów będą budowane przez CPK - z kolei za modernizację i dostosowanie już istniejących odpowiedzialna będzie spółka PKP PLK.

Więcej o: