Polskie TGV? Francja pomoże nam zbudować Kolej Dużych Prędkości. Dołoży się Komisja Europejska

Polska spółka CPK ma wejść we współpracę z francuskimi kolejami SNCF, które będą nam doradzać w procesie wytyczania tras dla szybkich kolei. W tej materii Francuzi mają bardzo duże doświadczenie. Udział SNCF w projekcie polskiej Kolei Dużych Prędkości (KDP) ma być współfinansowany przez Komisję Europejską (KE).

Unia Europejska wesprze Polskę w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych. Umowa zostanie zawarta na półtora roku, a wartość dofinansowania ze strony Brukseli wyniesie od 2,1 do 3 mln zł. Wynagrodzenie za usługę konsultacyjną na rzecz naszego kraju Koleje Francuskie SNCF otrzymają od Komisji Europejskiej - potwierdziła spółka CPK. I chociaż to ona będzie głównym beneficjentem współpracy, to podkreśla, że skorzystają na niej pośrednio także PKP Intercity, PKP PLK, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury.

Projekt CPK i Ministerstwa Infrastruktury dotyczy wymiany know-how i wspierania zdolności instytucjonalnej do budowy KDP w Polsce. Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP, uwzględniające specyfikę rynku polskiego

- powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Współpraca z unijnym dofinansowaniem

Dzięki współpracy z francuskimi kolejami SNCF spółka CPK liczy, że uda się w Polsce szybciej wdrożyć standardy techniczne i organizacyjne dla KDP. Może to także usprawnić przetargi dla projektu pod kątem technologicznym. CPK zajmuje się przygotowaniami do budowy portu przesiadkowego w Baranowie, a prócz budowy samego lotniska, będzie także odpowiedzialna za realizację nowych tras kolejowych - w tym szybkiej linii między Warszawą a Łodzią. Program Kolejowy CPK wpisuje się w założenia "Zielonego Ładu", wizję europejskiej polityki transportowej - uwzględniającą niskoemisyjny charakter kolei, czy optymalizację zużycia energii - co przekonało KE do dofinansowania współpracy polsko-francuskiej.

Zakładamy, że współpraca polsko-francuska pod parasolem Brukseli będzie miała charakter „win-win”, czyli że korzyści będą obustronne. Ponadto za sprawą otwarcia się Polski na francuskie doradztwo, polskie firmy kolejowe zostaną włączone w łańcuch dostaw na rzecz projektu i uzyskają łatwiejszy dostęp do wspólnego rynku

- podsumował Marcin Horała.

>>> Po co jest program PPK? "Chodzi o zwiększenie oszczędności Polaków, ale czy nie chodzi o zebranie kapitału na CPK?"

Wielomilionowy projekt CPK

Wstępne dofinansowanie, które przyznano Polsce dla projektu to ponad 17 mln zł. "W skład programu budowy CPK wchodzą inwestycje w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć 1600 km nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie KDP), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut" - podała spółka. Nowe odcinki torów będą budowane przez CPK - z kolei za modernizację i dostosowanie już istniejących odpowiedzialna będzie spółka PKP PLK.

Więcej o:
Komentarze (95)
Polskie TGV? Francja pomoże nam zbudować Kolej Dużych Prędkości. Dołoży się Komisja Europejska
Zaloguj się
  • pocomiwaszekonto

    Oceniono 28 razy 16

    Francja? Jak to? Przecież oni uczyli się od nas jeść widelcem. A Unia ma dać kasę. Chyba na chodniki, ale kto to widział żeby robić chodniki wzdłuż torów... No chyba Francuzi. Widać że nie umieją jeść widelcem.

  • sztucznypolak

    Oceniono 20 razy 12

    Dzieki PiSowi mamy doskonala wspolprace miedzynarodowa:
    my uczymy Francuzow jesc widelcem, a oni nas wspomoga w kolejnictwie wielkich predkosci.

  • martha.wise

    Oceniono 20 razy 12

    PIS coś podpisze, ogłosi sukces dla suwerena a potem wystawi Francuzów jak z Carcalami.

    Prom w Szczecinie, super lotniso, przekop Wisły, a teraz TGV, propaganda kłamstwa (bo już nawet nie sukcesów) na całego.

  • ks-t

    Oceniono 15 razy 11

    Czyli zapłacimy wielki szmal za doradztwo w projektowaniu linii, która nigdy nie powstanie, do lotnniska, które też nie powstanie, bo nikt z niego nie chce latać, bo przecież wszystkie loty na południe przeniesionę będą do Radomia.

  • daxx71

    Oceniono 13 razy 9

    z Dw. Centralnego do Baranowa w 15 min chyba k...wa rakietą. Niech zaczną od standardu linie główne min 200 km/h, linie drugorzędne 120 km/h. Przy tych założeniach Białystok - Wrocław ok 500 km przejazd ok 3 -3,5 h. Przemyśl- Szczecin ok 900km przejazd ok 5-5,5 h

  • pedro.666

    Oceniono 12 razy 8

    Niech zaczną od kolei szybkich prędkości z Krakowa do Zakopanego - np. półtorej godziny

  • Szymon Głowacki

    Oceniono 13 razy 7

    Znowu "kolej dużych prędkości"? Ileż można? Rozumiem, że znów będzie zastępcza komunikacja autobusowa, ceny wzrosną, a publiczne pieniądze zostaną oswojone?

  • threemen

    Oceniono 15 razy 7

    Francja już zrobiła interes z PiSem z Caracalami. Radzę zachować ostrożność.

  • gryflon

    Oceniono 13 razy 7

    A ja się pytam dlaczego w CPK nie będzie portu pełnomorskiego. Toż to marnotrawstwo potencjału tego projektu. Mam nadzieją że ktoś za to odpowie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX