Danina została wprowadzona w ramach tarczy antykryzysowej 3.0. Podmioty dostarczające usługi audiowizualne będą płacić 1,5 proc. przychodu bądź wpływów reklamowych. Środki pozyskane w ten sposób zostaną przekazane Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej.
Podatek zapłaci łącznie 160 serwisów VOD działających na polskim rynku. W tym gronie znajdują się znane platformy, jak chociażby Netflix, Ipla, HBO GO czy Amazon. Spółki zarejestrowane w innych krajach UE zapłacą podatek tylko od przychodów uzyskanych w Polsce. Opłata ma być ponoszona raz na kwartał, a zwolnieniu z niej podlegają mikroprzedsiębiorcy oraz firmy, których liczba abonentów jest mniejsza niż 1 proc. użytkowników szerokopasmowego internetu w Polsce.
Środki finansowe pozyskane w ramach nowego podatku mają pomóc polskiej kinematografii, która ucierpiała na skutek pandemii koronawirusa. Na podstawie danych Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego rząd wyliczył, że w tym roku do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej może trafić ok. 17 mln zł. W następnych latach kwota ma wzrosnąć do 20 mln zł.
Wiadomo także, dzięki wyliczeniom serwisu Wirtualnemedia.pl, które serwisy VOD będą musiały oddać największą kwotę. Wyliczenia w tym zakresie kształtują się następująco:
Wciąż otwartą kwestią jest to, czy wprowadzenie podatku audiowizualnego nie sprawi, że serwisy VOD zdecydują się podwyższyć abonament w celu zrównoważeniu kosztów. Na razie nie ma takich zapowiedzi.