Piwo bezalkoholowe cieszy się w Polsce rosnącą popularnością. Z roku na rok stanowi coraz większą część rynku. W tym momencie jest to około 3 proc., ale 3/4 konsumentów oczekuje rozszerzenia oferty piw bezalkoholowych. To, o czym nie każdy wiedział to fakt, że są w Polsce duże sieci sklepów odmawiające sprzedaży tego napoju osobom nieletnim.
Zgodnie z zapisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nieletnim nie można sprzedać jedynie napoi alkoholowych. Piwo bezalkoholowe się do nich nie zalicza, ponieważ nie przekracza 0,5 proc. zawartości alkoholu, które przewiduje art. 46 rzeczonej ustawy. Lidl jednak postanowił nie sprzedawać piwa bezalkoholowego osobom przed 18. rokiem życia na podstawie innych dokumentów.
Weryfikacja wieku przy sprzedaży piwa bezalkoholowego wykształciła się m.in. w związku ze stanowiskiem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), która wskazała, że co prawda piwo bezalkoholowe nie stanowi napoju alkoholowego (w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi), ale sprzedaż rzeczonego napoju dzieciom i młodzieży budzi poważne wątpliwości wychowawcze
- poinformowało Business Insidera biuro prasowe Lidla.
Sieć udzieliła takiej samej odpowiedzi, gdy dwa lata temu portal Nasze Miasto przybliżył przypadek Pana Krzysztofa, który nie chciał okazywać dowodu przy zakupie piwa bezalkoholowego w Lidlu w Opolu. Wtedy sprawą zajął się UOKiK, który stwierdził, że stanowisko PARPA to co najwyżej postulat, a nie obowiązujące prawo. Z odpowiedzi wynikało, że nie ma podstaw do żądania okazania dowodu, jeśli nie dochodzi do sprzedaży napoju alkoholowego. Brak sprzedaży można uznać nawet za wykroczenie.
BI dowiedział się, że również kasjerzy w Aldi mają prawo odmówić sprzedaży piwa bezalkoholowego, jeśli chce je kupić dziecko. Przepisy nie są jednak tak restrykcyjne jak w Lidlu.
Auchan i Biedronka piwo bezalkoholowe mają w innych kategoriach, niż trunki procentowe i nie wymagają okazania dowodu przy zakupie, nabyć je może każdy.