Bon turystyczny 500 plus z problemami. Wiele osób nie może go uzyskać i zrealizować

Polski Bon Turystyczny ruszył z początkiem sierpnia. System był wprowadzany w pośpiechu i wiele jego problemów wychodzi dopiero teraz. Sporo osób zgłasza kłopoty z uzyskaniem kodu, a usługodawcy z jego realizacją.

Polski Bon Turystyczny jako system został stworzony w dość krótkim czasie. Do otrzymania świadczenia uprawnione jest 6 mln dzieci, co sprawiło, że w pierwszych tygodniach działania Bon Turystyczny nie działa zbyt sprawnie. Wiele osób ma problemy z otrzymaniem i realizacją bonu. Ten do wykorzystania będzie do marca 2022 roku, więc są szansę, iż w następnych miesięcach działanie systemu zostanie usprawnione. Z jakimi problemami trzeba sobie radzić? Historie na ten temat można znaleźć na grupie facebookowej Bon Turystyczny 500+.

Problem z bonem turystycznym

Kłopoty zaczynają się już na etapie uzyskania bonu. Sporo osób na platformie PUE ZUS nie ma zakładki Polski Bon Turystyczny. Z informacji, jakie uzyskał jeden z członków grupy, wynika, że ZUS już pracuje nad naprawieniem tej funkcji. Może pomóc wysunięcie menu z lewej strony, z pomocą szarej strzałki.

Jeśli nadal nie ma tam stosownej zakładki, może to oznaczać, że brakuje naszych danych w zbiorze przekazanym do ZUS. W takim wypadku należy złożyć do Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) wniosek o ustalenie prawa do bonu lub dodatkowego uprawnienia do bonu, który znajdziemy na witrynie www.bonturystyczny.gov.pl. Kłopoty mają też rodzice dzieci niepełnosprawnych, którzy powinni dołączać dodatkowe dokumenty. Niestety jednak niejednokrotnie nie są one przyjmowane przez system, gdyż "dokument jest niezgodny ze schematem".

Zobacz wideo Bon turystyczny - co musisz wiedzieć?

Problemów nie da się łatwo rozwiązać na infolinii. Panuje dość duży chaos, złożone zgłoszenia nie zawsze takimi się okazują, a petenci są przekierowywani między ZUS-em, POT, a nawet Miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej. Ponadto na rozpatrzenie zgłoszenia ZUS daje sobie 14 dni, co dla wielu osób oznacza niemożność skorzystania z bonu turystycznego w trakcie zaplanowanego wyjazdu. 

Zdarza się też, że na jedno dziecko otrzymano bon, a na drugie już nie. Z kolei inne osoby dostały SMS-y z kodami, które miały trafić do kogoś innego. Problemów jest wiele, ale nie tylko po stronie beneficjentów świadczenia. 

Usługodawcy także mają problem z bonem turystycznym

Okazuje się, że także usługodawcy nie zawsze mogą zrealizować bon. Jak informuje Money.pl, zazwyczaj nie ma kłopotów w noclegowniach z recepcjami. Hotel Warszawianka tylko pierwszego dnia miał problemy z logowaniem, potem wszystko przebiegało bez zakłóceń. Trudniej jest natomiast w przypadku miejsc, gdzie płatność odbywa się przez internet. Wtedy usługodawca musi umówić się na konkretną godzinę, by wpisać kod zwrotny wysyłany SMS-em do beneficjenta, na co ma tylko dwie minuty. Jeśli się nie uda, to całą procedurę trzeba zaczynać od nowa. System bywa przeciążony, co sprawia, że czasami bonu nie udaje się zrealizować przez kilka dni, mimo usilnych prób.

Więcej o: