Z państwowych autostrad znikną bramki. MF i KAS wprowadzą nowy system. Znany datę
Od początku lipca bieżącego roku rząd przejął pieczę nad poborem opłat na trasach Konin - Stryków (A2) oraz Wrocław - Sośnica (A4). Na tych odcinkach opłata za przejazd autostradą pobierana jest w sposób elektroniczny lub klasycznie, na bramkach. Do końca przyszłego roku system ma zostać ujednolicony.
Bez bramek na państwowych autostradach
Zarządzaniem poborem opłat na wymienionych odcinkach zajmuje się Krajowa Administracja Skarbowa. Instytucja razem z Ministerstwem Finansów poinformowała właśnie, że pracuje nad nowym system, który pozwoli odejść od ręcznego poboru opłat za przejazd autostradą, a w konsekwencji likwidację bramek.
- Naszym celem jest pobór wszystkich opłat drogowych w jednym systemie bezbramkowym. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i stworzyć system, który będzie bezpieczny i wygodny dla użytkowników dróg - mówi minister finansów Tadeusz Kościński. Z bramek będzie można zrezygnować jednak dopiero w IV kwartale 2021 roku ze względu na wiążące umowy z podwykonawcami na ich obsługę. Sam System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS może zostać uruchomiony wcześniej - wraz ze startem systemu e-Toll.
Wprowadzimy pobór opłaty za przejazd autostradą w trybie 'free flow', czyli bez konieczności zatrzymywania pojazdów w punktach poboru opłat. Nie będzie to oznaczać obowiązku wyposażenia samochodów osobowych w nadajniki GPS. Chcemy, żeby system e-Toll był wykorzystywany przez Krajową Administrację Skarbową do poboru wszystkich opłat drogowych. Przekazywanie danych geolokalizacyjnych dla pojazdów lekkich jest opcjonalne
- wyjaśnia szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.
Jak będziemy płacić za przejazd autostradą?
Samochody osobowe i inne pojazdy do 3,5 tony, będą mogły opłacić przejazd autostradą jednym z dwóch sposobów:
- poprzez zakup biletu autostradowego (e-Ticket),
- na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji na urządzenia mobilne dostarczonej przez KAS.
Jak podaje rząd, zaletą biletu autostradowego jest brak konieczności przekazywania danych geolokailzacyjnych i wykorzystywania urządzeń GPS. Taki bilet będzie można kupić przez serwis internetowy, terminal samoobsługowy, aplikację mobilną czy bankową, a także na stacji paliw czy w kiosku
-
Niemcy przedłużą lockdown do końca marca. Będą jednak wyjątki
-
Orlen przejął Polska Press. 20 dzienników lokalnych w rękach państwowej spółki, prezeska odchodzi
-
Likwidacja OFE. Rząd przyjął projekt ustawy
-
Reforma OFE. Były minister finansów mówi o "półprawdach', które serwuje rząd [WYKRES DNIA]
-
Sanatoria i uzdrowiska otwarte od 11 marca. NFZ podał warunki pobytu
- Wniosek o postojowe - kto może z niego skorzystać, w jakiej wysokości i jakie warunki należy spełnić?
- Zadłużenie Skarbu Państwa dalej w górę. W skali roku wzrosło o 8 tys. zł na jednego mieszkańca
- Rocket Lab wybuduje wielką rakietę wielokrotnego użytku. W kosmos wyniesie nie tylko satelity
- Spadek emisji CO2 dzięki pandemii był chwilowy. Już w grudniu przekroczono poziom z 2019 roku
- Rząd wydał kolejne 2 mln zł na aplikację ProteGO Safe. Powiadomienia włączyło niespełna 4 tys. osób