Formalnie do Brexitu doszło 1 lutego 2020 roku. W rzeczywistości wciąż jednak trwa saga pod tytułem "Wielkiej Brytania występuje z Unii Europejskiej". Do końca bieżącego roku jest ona częścią jednolitego rynku i unii celnej. Do tego czasu obie strony muszą wypracować warunki rozstania na wielu płaszczyznach.
Jednym z możliwych scenariuszy może być wyjście Wielkiej Brytanii z UE bez porozumienia. Takie rozwiązanie będzie problematyczne dla sektora bankowego i to zarówno dla banków, jak i zagranicznych klientów. Jak podaje serwis politico.eu, brytyjskie organy regulacyjne Prudential Regulation Authority oraz Financial Conduct Authority Bank of England poinformowały o tym, że banki w Wielkiej Brytanii muszą z odpowiednim wyprzedzeniem powiadomić klientów z UE o zamknięciu rachunków bankowych bądź rezygnacji usług z powodu Brexitu.
Jak zaznaczono w oficjalnym liście do dyrektorów generalnych banków, usługi dla klientów detalicznych w UE mogą ulec pogorszeniu po Brexicie w zależności od obowiązującego systemu krajowego, ale klienci powinni być traktowani sprawiedliwie. „W wielu przypadkach nagłe zaprzestanie świadczenia usług byłoby kiepskim rozwiązaniem” - ostrzegają władze.
Reakcja ze strony organów regulacyjnych nastąpiła po doniesieniach, że brytyjskie banki zamykają rachunki dla emigrantów przed końcem okresu przejściowego. Co ciekawe, wiele banków już teraz wysłało do swoich zagranicznych klientów listy z informacją o zamknięciu konta do 31 grudnia. W takiej sytuacji znalazło się 13 tys. klientów Lloyds Bank. Podobne ruchy wykonały należące do NatWest Group - Barclays oraz Coutts.