Piotr Gliński: Tam, gdzie to możliwe, spółki państwowe powinny kupować media

Kilka dni temu media obiegła informacja, że PKN Orlen chce kupić grupę Polska Press, która wydaje ok. 20 dzienników regionalnych. Czy państwowe spółki będą kształtować rynek medialny w Polsce? Minister kultury Piotr Gliński stwierdził, że "tam, gdzie będzie to możliwe, najprawdopodobniej spółki państwowe powinny kupować media".

Minister kultury Piotr Gliński był gościem radia RMF FM. Jednym z tematów, o których mówił, były media. Redaktor Robert Mazurek zapytał go o niedawne doniesienia brytyjskiego tygodnika "The Economist",  który napisał, że PKN Orlen chce kupić grupę Polska Press, co wpłynie na niezależności mediów w naszym kraju. Dopytywany o tę sprawę, Piotr Gliński mówił, że "nie jest to sytuacja normalna, żeby praktycznie całość prasy lokalnej w Polsce była w ręku po pierwsze jednej korporacji, po drugie korporacji niemieckiej". Stwierdził także, że przed 2015 rokiem monopol medialny w Polsce "był absolutnie jednostronny". 

- To była patologia, o którą trzeba się było martwić. W tej chwili, niezależnie jakimi to będzie narzędziami - zgodnymi z prawem i funkcjonowaniem demokracji - będzie rynek bardziej zpluralizowany. To jest dobro i to jest wartość dla demokracji - przekonywał Piotr Gliński

Minister kultury powiedział, że to, jak wygląda polski rynek medialny dzisiaj, jest sprzeczne z wartościami europejskimi, ponieważ widać w nim koncentrację kapitału. Zapytany o to, czy jest jakiś konkretny pomysł na to, jak doprowadzić do "pluralizacji" mediów, stwierdził, że należy stosować różnorodne metody, "jakie są możliwe w państwie prawa i demokracji".

- Poprzez legislację, poprzez regulacje, poprzez działanie urzędów, które na terenie mediów działają i także poprzez zmiany właścicielskie, które wymagają tego, że ktoś, kto dysponuje kapitałem, inwestuje zgonie ze swoją wolą i strategią firm w media - mówił Gliński.

Polityk stwierdził także, że "tam, gdzie będzie to możliwe, najprawdopodobniej spółki państwowe powinny kupować media". 

Więcej o: