We wrześniu wzrosła sprzedaż samochodów. Ale dramat producentów trwa dalej. Letni optymizm prysł
Pandemia bardzo boleśnie uderzyła w europejski sektor motoryzacyjny. Najpierw, z początkiem roku, ograniczyła produkcję z powodu braku niektórych części sprowadzanych z Chin, potem zatrzymała zakłady i zamknęła salony w czasie przeciwepidemicznego lockdownu, a w końcu brutalnie ograniczyła popyt na nowe auta. Trudno się je kupuje w czasach, gdy wirus za oknem i boimy się o swoją pracę.
Koronawirus uderzył w motoryzację
Jednak latem pandemia nieco odpuściła, powiało optymizmem, rządowe programy ratunkowe pozwoliły przetrwać wielu firmom i Europejczycy znowu zaczęli kupować samochody, co potwierdzają najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
Wynika z nich, że we wrześniu zarejestrowano na Starym Kontynencie (kraje Unii Europejskiej, EFTA i Wielka Brytania) 1,3 mln aut - o 1,1 proc. więcej niż we wrześniu 2019 roku. A wynik w samej Unii Europejskiej był jeszcze lepszy. Liczba nowych rejestracji sięgnęła tutaj niemal 934 tys., czyli była o 3,1 proc. większa niż rok temu. Wrzesień tym samym był pierwszym miesiącem w tym roku, kiedy sprzedaż aut w Europie była większa niż przed 12 miesiącami.
Niestety, wrześniowe ożywienie to za mało, by skompensować producentom ogromne straty spowodowane przez pandemię. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku sprzedaż aut w Unii Europejskiej była mniejsza od ubiegłorocznej aż o 28,8 proc.
>>>Puste ulice, bezludne place. Godzina policyjna we Francji. Są i obawy. "Ludzie stracą pracę"
W Polsce jak w Europie
Nabywcy aut w Polsce zachowywali się podobnie jak kupujący samochody w większości krajów Unii. We wrześniu nad Wisłą zarejestrowano 38147 samochodów, aż o 8 proc. więcej niż rok temu.
Niestety, sprzedaż we wcześniejszych miesiącach była bardzo słaba i od stycznia do września Polacy kupili tylko 298101 samochodów - o 28,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Wtedy kierowcy wsiedli do 410829 nowych pojazdów.
Ostatnie dane ACEA w połączeniu z aktualną sytuacją epidemiologiczną w Europie sugerują, że dramat producentów aut jeszcze się nie skończył. Koronawirus nie odpuszcza, w Polsce bije rekordy, nie wygląda by szybko pandemia wygasła. Wątpliwe jest więc, by europejscy konsumenci dalej chętnie kupowali samochody. Letni optymizm z pewnością już prysł.
>>>Koronawirus. Pierwsze cięcie prognoz PKB Polski i ponury wniosek ws. nowych restrykcji
Tekst pochodzi z bloga PortalTechnologiczny.pl.
-
Niemcy przedłużą lockdown do końca marca. Będą jednak wyjątki
-
Orlen przejął Polska Press. 20 dzienników lokalnych w rękach państwowej spółki, prezeska odchodzi
-
Likwidacja OFE. Rząd przyjął projekt ustawy
-
Reforma OFE. Były minister finansów mówi o "półprawdach', które serwuje rząd [WYKRES DNIA]
-
Sanatoria i uzdrowiska otwarte od 11 marca. NFZ podał warunki pobytu
- Wniosek o postojowe - kto może z niego skorzystać, w jakiej wysokości i jakie warunki należy spełnić?
- Zadłużenie Skarbu Państwa dalej w górę. W skali roku wzrosło o 8 tys. zł na jednego mieszkańca
- Rocket Lab wybuduje wielką rakietę wielokrotnego użytku. W kosmos wyniesie nie tylko satelity
- Spadek emisji CO2 dzięki pandemii był chwilowy. Już w grudniu przekroczono poziom z 2019 roku
- Rząd wydał kolejne 2 mln zł na aplikację ProteGO Safe. Powiadomienia włączyło niespełna 4 tys. osób