Jest wykonawca drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Kontrakt na pół mld zł

Urząd Morski w Gdyni wybrał ofertę firmy Budimex SA w przetargu na drugą część inwestycji pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Wartość kontraktu wynosi ponad 574 miliony złotych. Czas realizacji zadania, to dwa lata od momentu podpisania umowy.

Zaplanowano już kolejne etapy toru wodnego do Zatoki Gdańskiej

Druga część inwestycji obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe oraz budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki. Powstanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Zbudowany zostanie też nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około półtora kilometra.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 kilometrów. Około 10 kilometrów wyniesie droga po rzece Elbląg, a pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz tor wodny będą miały 5 metrów głębokości.

Zobacz wideo Cel redukcji emisji CO2 sam się nie wykona. Potrzeba olbrzymich inwestycji

Budowa drogi wodnej z Zalewu Wiślanego ruszyła w 2019 roku

Od roku trwa pierwszy etap budowy drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Obecnie ma budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz trwają intensywne prace pogłębiające.

Wykonywana jest również sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

Więcej o: