Wartość kontraktu wynosi ponad 574 miliony złotych. Czas realizacji zadania, to dwa lata od momentu podpisania umowy.
Druga część inwestycji obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe oraz budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki. Powstanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Zbudowany zostanie też nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około półtora kilometra.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 kilometrów. Około 10 kilometrów wyniesie droga po rzece Elbląg, a pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz tor wodny będą miały 5 metrów głębokości.
Od roku trwa pierwszy etap budowy drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Obecnie ma budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz trwają intensywne prace pogłębiające.
Wykonywana jest również sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.