(Nie)wielki powrót hard dyskontów. Vollmart dołącza do Mere

W mijającym tygodniu ruszyła trzecia placówka Mere i zadebiutował nowy hard koncept na polskim rynku - zalążek nowej sieci Vollmart.
Zobacz wideo Premier o walce z mafiami VAT-owskimi. Czy mija się z prawdą?

Ograniczony asortyment, produkty pod markami własnymi albo marek mało znanych, towar na paletach, w koszach, kartonach, wnętrze przypominające magazyn, kartki z wydrukowaną ceną i płatność gotówką - to charakterystyka hard dyskontu, w Polsce nieobecnego już od lat. Wielki nieobecny jednak powraca. Pytanie, czy będzie zauważalnym głównie w mediach ubarwieniem handlowego krajobrazu, czy przyjmie się szeroko na rynku.

Międzynarodowe plany

Ambicje, przynajmniej najnowszego gracza, są tu niemałe. Tzn. rozwój również poza krajem. Mowa o szyldzie Vollmart, który pojawił się w tym tygodniu w Siedlcach i odpowiada powyższemu opisowi hard dyskontu z jednym wyjątkiem - można w nim płacić kartą.

- Jako sieć nowoczesnych hard dyskontów myślimy o jej rozwoju również na rynkach zagranicznych, dlatego wybraliśmy nazwę międzynarodową - mówi Joanna Weronika Bielecka, manager działu zakupów sieci Vollmart, w rozmowie z portalem handelextra.pl.

Pierwszy sklep VollmartPierwszy dyskont Vollmart otwarty. Produkty mają być tańsze o 20 proc.

O którą zagranicę chodzi, na razie sieć nie ujawnia, na początku sklepy sieci będą powstawały w miastach powyżej 50 000 mieszkańców, w całej Polsce. Firma szuka odpowiednich lokalizacji. Ile placówek i w jakim czasie otworzy - nie ujawnia - podkreśla jednak plany międzynarodowe, które mogą stać się udziałem również polskich producentów-dostawców sieci.

Joanna Bielecka zaznacza, że sieć weźmie ich ze sobą. I pewnie można by potraktować te zapowiedzi handlowego nowicjusza z przymrużeniem oka, ale Vollmart to tak naprawdę żaden nowicjusz, po prostu nowy pomysł biznesmena, który zjadł zęby na handlu. Za hard dyskontem stoi Wiktor Sawosz, wcześniej związany z upadłym bdsklep.pl, a obecnie założyciel i właściciel Brand Distribution Group, czyli jednej z większych firm handlowych w Polsce, specjalizującej się w hurtowej sprzedaży napojów, słodyczy, artykułów higienicznych, kosmetyków i chemii gospodarczej, z biurami m.in. w Singapurze i Barcelonie.

Reklamy a ceny

Dlaczego Polacy mają wybrać Vollmart zamiast np. Biedronki czy Lidla? Powstająca sieć podkreśla, że będzie się wyróżniać cenami - przynajmniej o 20 proc. niższymi od konkurencji dzięki rezygnacji z kosztów reklamowych jak gazetki, spoty, kampanie czy drogiego wyposażenia placówek.

- Większość (o ile nie wszystkie) dyskontów w Polsce, w ciągu kilku ostatnich lat zmieniła format i przeszła drogę od dyskontu do de facto supermarketu. Powstała w tym miejscu niezagospodarowana przestrzeń. Cena jest obecnie kluczowym determinantem decyzji zakupowych i jesteśmy przekonani, że format hard dyskontu, ale w nowoczesnym wydaniu, odniesie sukces - mówi cytowana przez handelextra.pl Joanna Weronika Bielecka.

Amazon i InPost zawarły umowęAmazon w Polsce "jedzie jak czołg". Znamy nieoficjalną datę otwarcia sklepu

Przekonuje, że zakupy z palet, od których odzwyczaili się już Polacy, nie są tu przeszkodą. A przekona ich atrakcyjna cena. Rzeczywiście w wielu raportach o postpandemicznych zmianach na rynku widać dwa trendy - z jednej strony chęć kupowania jak najlepszej żywności, mało przetworzonej, ekologicznej, z dodatkowymi wpływającymi na budowę odporności składnikami, a z drugiej - zwiększony popyt na produkty tańsze, konieczność rozbudowy tzw. półki ekonomicznej.

W kierunek ekonomiczny wpisuje się też rosyjska sieć Mere, która w czwartek uruchomiła trzeci sklep w Polsce. Torgeservis, który prowadzi Mere, z definicji z mediami nie rozmawia. A byłoby o czym, bo Rosjanie są gigantami. Gdy sieć Torgservisu liczyła 731 placówek, a zatem mniej niż połowę tego, co aktualnie, to wiadomo, że jej obroty krążyły wokół 1,3 mld USD. Było to jednak przed dużą ekspansją.

Jak krajowy rynek zmienią nowe hard dyskonty? Kto jeszcze debiutuje w tym formacie? Czytaj dalej pod TYM LINKIEM

Więcej informacji o branży handlowej, spożywczej i kosmetycznej czytaj na portalu Handel Extra handelextra.pl i w miesięczniku Handel.