Wielkanoc. Który majonez króluje na polskich stołach? Badanie wyłania zwycięzcę

Money.pl zleciło badanie dotyczące tego, który majonez najczęściej wybierają Polacy. W zestawieniu dominują polskie marki. Ciekawa jest też wysoka pozycja majonezu wegańskiego.

Jajka jako symbol odrodzenia są obowiązkową potrawą na polskich stołach wielkanocnych, w przeróżnych wariantach. Przyrządzamy panierowane jajka, dorzucamy je do żurku czy barszczu białego, dzielimy się nimi, jak opłatkiem. Przygotowujemy też jajka z majonezem. Money.pl postanowiło sprawdzić, który majonez Polacy najczęściej wybierają.

Badanie zostało przeprowadzone przez UCE Research i Grupę BLIX w dniach 26-30 marca 2021 r. na grupie blisko 4 tys. konsumentów (18-60 lat) metodą CAWI. Respondenci mogli zaznaczyć maksymalnie cztery odpowiedzi.

Zobacz wideo Po czym poznać dobry majonez? To warto wiedzieć

Który majonez najczęściej wybierają Polacy?

Aż cztery odpowiedzi, które mogli wskazać ankietowani, sprawiają, że wyniki sumarycznie przekraczają standardowe 100 proc. odpowiedzi. Jednak niezależnie od tego niewątpliwym "majonezowym królem" polskich stołów został Winiary, na który wskazało 57,9 proc. badanych. To absolutna dominacja, bo będący na drugim miejscy majonez Kielecki, wybrało 27,2 proc. respondentów. To wciąż bardzo wysoki wynik, przeszło dwa razy większy niż uzyskał trzeci Hellmann's, na który wskazało 12,7 proc. osób. Dwa pierwsze miejsca należą więc do polskich marek (choć Winiary są już w rękach koncernu Nestle), a podium domykają Amerykanie.

Czwarte miejsce zajął majonez Pudliszki, który wybiera 10,3 proc. Polaków, jak wynika z badania. Ostatni majonez, który przekroczył próg 10 proc., to piąty na liście Madero, marka Biedronki. Wyraźnie widać więc, jak istotny wpływ na wybory zakupowe Polaków ma sieć dyskontów licząca sobie przeszło 3 tys. lokali. Do tego na siódmym miejscu także znalazła się marka Biedronki, majonez Go Vege. Mikado z Lidla jest dopiero 11. najchętniej wybieranym majonezem, z wynikiem 2,3 proc. 

Najchętniej wybierane majonezy to:

  1. Winiary 57,9 proc.,
  2. Kielecki 27,2 proc., 
  3. Hellmann's 12,7 proc., 
  4. Pudliszki 10,3 proc.,
  5. Madero 10 proc., 
  6. Roleski 4,8 proc., 
  7. Go Vege 4,7 proc., 
  8. Ocetix 4,4 proc., 
  9. Napoleoński 4,2 proc., 
  10. Develey 3,4 proc., 
  11. Mikado 2,3 proc., 
  12. Kania 2,2 proc.,
  13. Motyl 2 proc.,
  14. Kętrzyński 1,8 proc.,
  15. Pegaz 0,9 proc. 

Coraz więcej Polaków jest wegetarianami

Warto zwrócić uwagę, że w pierwszej dziesiątce, na 7. miejscu znalazł się wegański majonez z Biedronki. To symptomatyczna zmiana zwyczajów polskich konsumentów, którzy coraz częściej wybierają wegetariańskie i wegańskie produkty. Jak informuje "Rzeczpospolita" według raportu "Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020", już co dziesiąty Polak jest wegetarianinem. Kolejne 10 proc. planuje wyeliminować ze swojej diety mięso. 4 proc. natomiast stosuje dietę wegańską, a 5 proc. planuje niebawem ją wypróbować. Badanie zostało przeprowadzone w 2020 r. przez ogólnopolski instytut badawczy na grupie 1020 Polaków w wieku 18-65 lat.

Więcej o: